Особливості уявлень студентів різного фаху про політико-правову ситуацію В Україні
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/707441/
http://ispp.org.ua/bibl_5.htm |
|
Title |
Особливості уявлень студентів різного фаху про політико-правову ситуацію В Україні
Особенности представлений студентов различных специальностей о политико-правовой ситуации в Украине Peculiarities of representation of Ukraine’s political and legal situation by the students of different specialties |
|
Creator |
Никоненко, Людмила Володимирівна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
316 Соціологія |
|
Description |
Представлено результати емпіричного дослідження уявлень студентів різних професійних спеціалізацій про політико-правовий процес в Україні протягом 2013–2015 років. За групи досліджуваних було взято студентів медійних спеціальностей; студентів-психологів і соціальних працівників; студентів правничих спеціальностей і політологів. На основі застосування процедури контент-аналізу до письмових наративів студентів виділено смислові категорії, якими вони оперують, описуючи політико-правову ситуацію в Україні: “війна”, “Євромайдан”, “перезавантаження влади”, “економічна криза”, “реформи, законодавча активність влади”, “міжнародне співробітництво”, “негативні оцінки дій влади”, “інформаційна війна”. З’ясовано, що для всіх груп досліджуваних пріоритетність вибору перших трьох категорій тотожна: “війна”, “Євромайдан”, “перезавантаження влади”, – що дало змогу зробити припущення про формування смислового дискурсу покоління, ядром якого стали саме ці події. Виявлено, що найменш значущою для студентів є категорія “інформаційна війна”, що свідчить про низький рівень усвідомлення ними епізодів маніпулювання свідомістю під час гібридного протистояння РФ та України. Встановлено, що політико-правові пріоритети смислових категорій політико-правової свідомості юристів і політологів завдяки набутим у ВНЗ політико-правовим компетенціям суттєво відрізняються від інших підгруп студентів, що дає підстави говорити про особливості формування політико-правової свідомості у студентів різних професійних спеціалізацій.
The findings of the empirical research on representations of the political and legal processes in Ukraine in 2013-2015 by the students of different specialties are presented in the article. The following groups of students participated in the study: media students, psychology and social work students, law students, and political science students. The content analysis applied to analyze student written narratives allowed identifying the semantic categories used by the students to describe Ukraine’s political and legal situation. Those categories are war, euromaidan, power reloading, economic crisis, reforms and government legal activities, international cooperation, negative evaluation of government activities, and information war. All the participating groups prioritized the choice of the first three categories: war, euromaidan, and government reloading. Hence, the author reasons about the construction of the generation semantic discourse whose nucleus comprises those events. The least significant category for the students turned out to be the information war category, which proves that the level of student awareness of the manipulation episodes during the hybrid conflict between the RF and Ukraine is low. There is evidence that political and legal priorities regarding the semantic categories of the political and legal conscience of the law and political science students are considerably different from those of the other student subgroups. This is a result of the political and legal competences obtained by the student in the higher education establishments, which proves that there are specific features in the formation of the political and legal conscience of the students of different specialties. Представлены результаты эмпирического исследования представлений студентов различных профессиональных специализаций о политико-правовом процессе в Украине в период 2013–2015 годов. В качестве подгрупп исследования выбраны студенты медиа-специальностей; студенты-психологи и социальные работники; студенты-юристы и политологи. На основе применения процедуры контент-анализа к письменным нарративам студентов выделены смысловые категории, которыми они оперируют при описании социально-политической ситуации в Украине: “война”, “Евромайдан”, “перезагрузка власти”, “экономический кризис”, “реформы, законотворческая активность власти”, “международное сотрудничество”, “негативные оценки действий власти”, “информационная война”. Выяснено, что для всех групп испытуемых приоритетность выбора первых трех категорий тождественна: “война”, “Евромайдан”, “перезагрузка власти”, – что позволило сделать предположение о формировании смыслового дискурса поколения, ядром которого стали именно эти события. Определено, что наименее значимой для студентов является категория “информационная война”, что свидетельствует о низком уровне осознания ими эпизодов манипулирования сознанием во время гибридного противостояния РФ и Украины. Установлено, что политико-правовые приоритеты смысловых категорий политико-правового сознания юристов и политологов благодаря приобретенным в вузах политико-правовым компетенциям существенно отличаются от приоритетов других подгрупп студентов, что позволяет говорить об особенностях формирования политико-правового сознания у студентов различных профессиональных групп. |
|
Publisher |
Міленіум
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/707441/1/zb3_17_ljuda.pdf
- Никоненко, Людмила Володимирівна (orcid.org/0000-0002-6770-0533 <http://orcid.org/0000-0002-6770-0533>) (2016) Peculiarities of representation of Ukraine’s political and legal situation by the students of different specialties Проблеми політичної психології, 3 (17). pp. 220-234. ISSN 2411-1449 |
|