Record Details

Організаційно-педагогічні умови інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку в загальноосвітній сільській школі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711008/
 
Title Організаційно-педагогічні умови інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку в загальноосвітній сільській школі
Organization-pegagogical conditions of inclusive education of children with abnormalities in physical development in village secondary school
 
Creator Будяк, Л.В.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.03 – корекційна педагогіка. – Інститут спеціальної педагогіки АПН України. – Київ, 2010.
Дисертацію присвячено дослідженню організаційно-педагогічних умов інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку в сільській школі. У роботі висвітлено теоретичні, методологічні та практичні підходи до проблеми іклюзивного процесу навчання дітей з особливими потребами у працях зарубіжних та вітчизняних дослідників.
У роботі висвітлено позитивні сторони інклюзивних процесів та перешкоди і труднощі, які виникають під час впровадження інклюзивної освіти. Зокрема, дана проблема потребує розробки нормативно-правових, психолого-педагогічних, програмно-змістових, соціально-психологічних засад тощо. Систематизовано недоліки сучасної системи спеціальної освіти, окреслено перспективи розвитку інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку.
Представлено результати констатувального експерименту, в якому взяли участь учні початкових класів сільської загальноосвітньої школи, вчителі, вихователі, батьки. У ході емпіричного дослідження визначалися особливості навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку в сільській загальноосвітній школі в умовах стихійного інтегрування; вивчалися можливості педагогів сільських загальноосвітніх шкіл щодо надання необхідної підтримки учням, які її потребують тощо.
Констатовано, що сучасна сільська школа має низку проблем, оскільки наразі значно збільшилася кількість дітей з порушеннями психофізичного розвитку, які не мають змоги одержувати корекційно-реабілітаційну допомогу та психолого-педагогічну підтримку.
Означені напрями корекційної педагогічної діяльності, які мають стати основоположними у впровадженні інклюзивного навчання, перспективи впровадження в загальноосвітній процес системи інклюзивного навчання з розробленим і науково обґрунтованим корекційно-розвивальним блоком, що допоможе нівелювати відмінності у розвитку дітей з порушеннями психофізичного розвитку та їхніх здорових однолітків, дасть змогу подолати труднощі у навчанні, шкільній адаптації та соціалізації. Визначені проблемні питання та перспективи перепідготовки фахівців загальноосвітньої сільської школи, в умовах якої навчаються діти з відхиленнями в розвитку засвідчили необхідність визначення та впровадження організаційно-педагогічних умов, які б забезпечили організаційно-методичне, навчально-дидактичне та корекційно-розвивальне спрямування інклюзивної освіти в сільській загальноосвітній школі.
Dissertation for the candidate degree in pedagogics (speciality 13.00.03 – correction pedagogics). – Institute of special pedagogics of APS of Ukraine. – Kyiv, 2010.
The dissertation is devoted to researching organization-pegagogical conditions of inclusive education of children with abnormalities in psycho-physical development in village secondary school. This thesis represents the theoretical, methodological and practical approaches to the problem of inclusive process of educating children with special needs in the works of foreign and home researchers.
The research highlights positive sides of inclusive processes and also obstacles and difficulties that appear in the process. Particularly, this problem demands working out standard-legal, psycho-pedagogical, programme-content, socio-psychological basics and others. The dissertation systematized disadvantages of the present system of special education and presents perspectives for development of inclusive education of children with abnormalities in their psycho-physical development.
This thesis represents the results of the stating experiment in which pupils of the primary classes of secondary village schools, teachers, educationalists and parents took part. During empirical research we determined the peculiarities of educating children with abnormalities in psycho-physical development in village secondary school in conditions of spontaneous integration, studied the possibilities of teachers of village secondary schools as for their giving necessary support to the pupils who need it and others.
The thesis states that today’s village school has difficulties and problems as the number of children with abnormalities in their psycho-physical development has considerably increased and they have no possibility to get correction-rehabilitation help and psychological-pedagogical support.
The mentioned above directions of correction pedagogical activity that have to become basic ones in implementing inclusive education and the perspectives of implementing into educational process of the system of inclusive education with the worked out and scientifically based correction-developing block that will help to level differences in development between children with abnormalities and their healthy classmates will allow to overcome difficulty in studying, school adaptation and socialization. The thesis determines problems and perspectives of retraining specialists for village secondary school where children with abnormalities in their development study. The research certifies the neccessity of determining and implementing organizational-pedagogical conditions that would provide organizational-methodological, instructive-didactic and correction-developing directions of inclusive education in village secondary school.
 
Date 2010
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711008/1/%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%84%20%D0%91%D1%83%D0%B4%D1%8F%D0%BA%20%D0%9B.%D0%92..pdf
- Будяк, Л.В. (2010) Organization-pegagogical conditions of inclusive education of children with abnormalities in physical development in village secondary school Dissertation candidate2 thesis, Інститут спеціальної педагогіки.