Наука і навчальний предмет
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/710974/
|
|
Title |
Наука і навчальний предмет
Science and educational subject Наука и учебный предмет |
|
Creator |
Гончаренко, Семен Устимович
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті автором висвітлено проблему науки і навчального предмету. З’ясовано співвідношення науки й навчального предмета, розкрито особливості побудови навчальних предметів на різних ступенях школи, визначено методологічні й психолого-педагогічні критерії добору матеріалу науки (сукупність наукових знань для побудови навчальних предметів). Визначено, що теорія науки і теорія навчального предмета мають різні предметні галузі (відносяться до різних сторін реальної дійсності), оперують різними системами абстракцій, прямий зв’язок між якими неможливий. Наголошено, що мета освіти складається з таких компонентів: запасу наукових знань, розумового розвитку, володіння спеціальним комплексом практичних умінь, наукового світогляду.
In the article the author covers the problem of science and educational subject. The correlation of science and educational subject, the features of construction of educational subjects at different levels of the school is revealed, the methodological and psychological and pedagogical criteria of the selection of science material (a set of scientific knowledge for the construction of educational subjects) are determined. It is determined that the theory of science and the theory of the subject matter have different subject areas (refer to different aspects of reality), operate on different systems of abstractions, the direct connection between which is impossible. It is emphasized that the purpose of education consists of the following components: stock of scientific knowledge, intellectual development, possession of a special complex of practical skills, scientific outlook. В статье автором освещена проблема науки и учебного предмета. Выяснено соотношение науки и учебного предмета, раскрыты особенности построения учебных предметов на разных ступенях школы, определены методологические и психолого-педагогические критерии отбора материала науки (совокупность научных знаний для построения учебных предметов). Определено, что теория науки и теория учебного предмета имеют разные предметные области (относятся к разным сторонам реальной действительности), оперируют различными системами абстракций, прямая связь между которыми невозможен. Отмечено, что цель образования состоит из следующих компонентов: запаса научных знаний, умственного развития, владение специальным комплексом практических умений, научного мировоззрения. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2007
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/710974/1/%D1%82%D0%BE%D0%BC%202.pdf
- Гончаренко, Семен Устимович (2007) Science and educational subject Педагогічна і психологічна науки в Україні. Дидактика, методика, інформаційні технології, 2. pp. 19-36. ISSN ISBN 978-966-644-059-7 |
|