Record Details

Tрансформаційно-інклюзивні процеси як основа реформування освіти осіб з особливими потребами

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710937/
 
Title Tрансформаційно-інклюзивні процеси як основа реформування освіти осіб з особливими потребами
Transformation process as the basis for inclusive education reform of persons with special needs
 
Creator Колупаєва, А.А.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті представлено трансформаційну стратегію сучасної освітньої політики — інклюзивну освіту — як найбільш значущий інноваційний рух в освіті ХХ століття. Відзначається, що на сучасному етапі ідея інклюзії набуває адекватних обрисів і перетворюється на основоположну категорію дидактики; впровадження інклюзивної освіти — складна, неоднозначна проблема, що потребує розгляду та розробки нормативно-правових, психолого-педагогічних, програмно-змістових, соціально-психологічних засад.
This paper presents the transformational strategy of contemporary educational policy — inclusive education as the most significant innovation in education movement of ХХ century. It is noted that nowadays the idea of inclusion is acquiring adequate shape and becoming a fundamental category of didactics. The introduction of inclusive education is a complex and ambiguous problem that requires consideration and development of legal, psychological, pedagogical, program and content, as well as social and psychological principles.
 
Publisher Імекс-ЛТД
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710937/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BB%D1%83%D0%BF%D0%B0e%D0%B2%D0%B0_%D0%90._%D0%90._T%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86i%D0%B9%D0%BD%D0%BE-i%D0%BD%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D0%B8%D0%B2%D0%BDi_%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%86%D0%B5%D1%81%D0%B8_%D1%8F%D0%BA_%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%BE%D1%81%D0%B2i%D1%82%D0%B8_%D0%BE%D1%81i%D0%B1_%D0%B7_%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%B8%D0%BC%D0%B8_%D0%BF%D0%BE%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%B1%D0%B0%D0%BC%D0%B8.pdf
- Колупаєва, А.А. (orcid.org/0000-0002-4610-5081 <http://orcid.org/0000-0002-4610-5081>) (2014) Transformation process as the basis for inclusive education reform of persons with special needs Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (5). pp. 212-219. ISSN 978-966-189-317-6