Record Details

Нова українська школа: реалії і перспективи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710900/
 
Title Нова українська школа: реалії і перспективи
New ukrainean school: realities and prospects
Новая украинская школа: реалии и перспективы
 
Creator Онищук, Людмила Анатоліївна
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті висвітлено дані емпіричного прогнозу – випереджувальної інформації суб’єктів управління різних рівнів (директорів шкіл, їхніх заступників, вчителів, учнів, батьківської громадськості) про розвиток Нової української школи, одержані шляхом використання методу екстраполяції поточної інформації, знань про минуле й теперішнє. У формі теоретичних положень представлено результати наукового опрацювання даних емпіричного прогнозу, які за умови уведення в дію активного чинника – Закону України «Про освіту» та його дотримання суб’єктами управління різних рівнів, зміни суспільної свідомості, підвищення уваги громадськості і владних структур до проблем Нової української школи та успішної реалізації системних змін, передбачених реформою загальної середньої освіти, стануть одним із засобів переведення декларацій і теоретичних абстракцій у практичну площину, призведуть до зміцнення її ідентичності, посилення її позиції в суспільстві, державі та за її межами.
The article highlights the data of the empirical forecast – the leading information of the subjects of management at different levels (school principals, their deputies, teachers, pupils, parents) on the development of the future school forecasting facilities, using the extrapolation method of current information, knowledge of the past and present without scientific justification.
In the form of theoretical propositions, the results of the scientific processing of empirical forecast data presented. These results, under certain conditions, will become one of the means of translating declarations and theoretical abstractions into a practical plane, strengthening the identity of the school of tomorrow, strengthening its position in society, the state and beyond. We refer to these conditions: the activation of the active factor – the Law of Ukraine “On Education” and its compliance with subjects of management of various levels, changes in public consciousness, increasing public attention and power structures to the problems of tomorrow’s school and the successful implementation of systemic changes envisaged by the reform of the general secondary education.
В статье освещены даные эмпирического прогноза – опережающей информации субъектов управления разных уровней (директоров школ, их заместителей, учителей, учащихся, родительской общественности) о развитии объектов прогнозирования Новой украинской школы, полученные путем использования метода экстраполяции текущей информации, знаний о прошлом и настоящем.
В форме теоретических положений представлены результаты научной обработки данных эмпирического прогноза, которые при условии введения в действие активного фактора – Закона Украины «Про образование» и его соблюдения субъектами управления разных уровней, изменения общественного сознания, повышения внимания общественности и руководящих структур к проблемам Новой украинской школы и успешной реализации системных изменений, предусмотренных реформой общего среднего образования, станут одним из средств перевода деклараций и теоретических абстракций в практическую плоскость, в частности укрепления ее идентичности, усиления позиций в обществе, государстве и за ее пределами.
 
Publisher ФОП Вероцький С.В.
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710900/2/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9E%D0%BD%D0%B8%D1%89%D1%83%D0%BA%D0%9B.%D0%90._%D0%A3%D0%9F%D0%96%20%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D1%83%D0%BA%D1%80.%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0.pdf
- Онищук, Людмила Анатоліївна (2018) New ukrainean school: realities and prospects Український педагогічний журнал, 1 (13). pp. 47-53. ISSN 2411-1317