Європейська стратегія у сфері інформатизації освіти: перехід до відкритої освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/710859/
|
|
Title |
Європейська стратегія у сфері інформатизації освіти: перехід до відкритої освіти
Европейская стратегия в сфере информатизации образования: переход к открытому образованию European strategy in the field of informatization of education: transition to open education |
|
Creator |
Белан, Владислав Юрійович
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті описуються пріоритети політики ЄС у сфері інформатизації освіти в контексті реалізації програми «Освіта та професійна підготовка 2020». Розглядаються стратегічні європейські документи щодо інформатизації освіти, розвитку цифрових компетентностей і переходу до відкритої освіти. Окреслено інфраструктуру розвитку дистанційної освіти у Республіці Польща. Також описується проблематика використання дистанційного навчання у закладах вищої освіти Республіки Польща та їх перспективність для вітчизняних. Крім того, описується діяльність центрів дистанційного навчання, які діють при закладах вищої освіти Республіки Польща та Європейська Асоціація Університетів, в яких здійснюється дистанційне навчання, і яка охоплює деякі з них. У статті також розглядається розробка і впровадження стандартів якості відкритої освіти у країнах ЄС, а також важливість стандартизації цифрової компетентності викладачів і студентів. Зрештою, ще на початку статті, описуються ключові проблеми розвитку та впровадження ІКТ у вітчизняну освіту, виокремлені в Національній доповіді 2016 р. «Про стан і перспективи розвитку освіти в Україні». В статье описываются приоритеты политики ЕС в сфере информатизации образования в контексте реализации программы «Образование и профессиональная подготовка 2020». Рассматриваются стратегические европейские документы по информатизации образования, развития цифровых компетенций и перехода к открытому образованию. Описана инфраструктура развития дистанционного образования в Республике Польша. Также описывается проблематика использования дистанционного обучения в высших учебных заведениях Республики Польша и их перспективность для отечественных. Кроме того, описывается деятельность центров дистанционного обучения, действующих при высших учебных заведениях Республики Польша и Европейской Ассоциации Университетов, в которых осуществляется дистанционное обучение, и которая охватывает некоторые из них. В статье также рассматривается разработка и внедрение стандартов качества открытого образования в странах ЕС, а также важность стандартизации цифровой компетентности преподавателей и студентов. В конце концов, еще в начале статьи, описываются ключевые проблемы развития и внедрения ИКТ в отечественное образование, выделеные в Национальном докладе 2016 года под названием «О состоянии и перспективах развития образования в Украине». Виокремлені в Національній доповіді 2016 р. «Про стан і перспективи розвитку освіти в Україні». The article describes the priorities of EU policy in the field of informatization of education in the context of the implementation of the program "Education and Training 2020". The strategic European documents concerning informatization of education, development of digital competences and transition to open education are considered. The infrastructure of development of distance education in the Republic of Poland is outlined. The problems of using distance learning in higher education institutions of the Republic of Poland and their perspectives for domestic ones are also described. In addition, describes the activities of distance learning centers operating in higher education institutions of the Republic of Poland and the European Association of Universities in which distance learning is carried out and which covers some of them. The article also examines the development and implementation of quality standards for open education in the EU, as well as the importance of standardizing the digital competence of teachers and students. Finally, at the beginning of the article, the key issues of the development and implementation of ICTs in native education are described in the National Report of 2016 "On the State and Prospects for the Development of Education in Ukraine". |
|
Publisher |
ЖККГВ «Полісся» ЖОР
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/710859/1/%D0%91%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D0%BD_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%B2%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
- Белан, Владислав Юрійович (2018) European strategy in the field of informatization of education: transition to open education Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (15). pp. 169-175. ISSN 2223-5752 |
|