Record Details

Виховання в учнів основної і старшої школи дбайливого ставлення до природи в процесі вивчення української літератури

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710837/
http://ipv.org.ua/structure/svr/publication.html
 
Title Виховання в учнів основної і старшої школи дбайливого ставлення до природи в процесі вивчення української літератури
Forming careful attitude toward nature in the students of main and high school in the process of Ukrainian literature’s study
 
Creator Котлярчук, Галина Йосипівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
82 Literature
 
Description Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.07 – теорія і методика виховання. – Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України. – Київ, 2018. У дисертаційному дослідженні запропоновано новий підхід до вирішення актуальної проблеми виховання в учнів основної і старшої школи дбайливого ставлення до природи в процесі вивчення української літератури. З’ясовано стан дослідженості проблеми виховання в учнів основної і старшої школи дбайливого ставлення до природи та виявлено, що виховання в підростаючого покоління основ гармонійної взаємодії з природою завжди було у центрі уваги педагогічної думки. Здійснено теоретичний аналіз поняттєво-категоріального апарату дослідження, актуалізовано змістові характеристики базових дефініцій. Уточнено сутність провідного поняття дослідження ”дбайливе ставлення до природи” як особливого виду взаємодії учня з живою природою, основою якого є усвідомлене емоційно-ціннісне ставлення до її об’єктів, яке пов’язано з готовністю підтримувати їхнє функціонування, відтворювати та охороняти їх. Таке ставлення є за своєю природою непрагматичним, виступає результатом розвитку позитивної Я-концепції особистості. Розкрито специфіку використання потенціалу української літератури для формування уявлень особистості про природу як найбільшу цінність людства та відповідного ставлення до неї. Зазначено, що важливе значення у вихованні такого типу ставлення має врахування вікових особливостей учнів основної і старшої школи, оскільки знання про онтогенетичні 3 закономірності розвитку ставлення до природи дають змогу адекватно організувати психолого-педагогічну корекцію досліджуваного феномена У дослідженні уточнено зміст і сутність понять ”екологічна свідомість”, ”екологічна культура”, ”екологічне виховання”, ”екологічна освіта”, ”ставлення до природи”, ”українська література”, ”художня література”. Здійснено аналіз навчально-методичного забезпечення процесу вивчення української літератури в основній і старшій школі; встановлено, що навчальна програма з української літератури для 5–11 класів містить недостатню кількість художніх текстів екологічно орієнтованого змісту. Виділено компоненти дбайливого ставлення до природи: когнітивний (усвідомлення особистістю сутності дбайливого ставлення до природи; сформованість знань, необхідних для реалізації його на практиці), емоційно-ціннісний (сприйняття природи як особистісної цінності; усвідомлене емоційно-ціннісне ставлення до об’єктів живої природи), поведінково-практичний (готовність учня піклуватися про природні об’єкти, підтримувати їхнє функціонування, відтворювати та охороняти їх; здатність до екологічно доцільної взаємодії з природою). Відповідно до змістової структури розроблено критерії та показники дбайливого ставлення учнів основної і старшої школи до природи: когнітивний (розуміння сутності дбайливого ставлення до природи; пізнавальний інтерес до природи і читання творів про неї); емоційно- ціннісний (емоційно-ціннісне ставлення до об’єктів живої природи; мотиваційно-вольова готовність піклуватися про об'єкти живої природи); діяльнісно-практичний (готовність учня підтримувати функціонування об’єктів живої природи, відтворювати та охороняти їх; здатність виявляти, оцінювати і запобігати природонебезпечним ситуаціям). Виявлено та схарактеризовано рівні вихованості в учнів основної і старшої школи дбайливого ставлення до природи (низький, середній, достатній). 4 Розроблено і експериментально перевірено методику виховання в учнів основної і старшої школи дбайливого ставлення до природи в процесі вивчення української літератури та експериментально перевірено ефективність її реалізації у навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу. Обґрунтовано педагогічні умови виховання в учнів основної і старшої школи дбайливого ставлення до природи в процесі вивчення української літератури: насичення процесу вивчення української літератури в основній та старшій школі емоційно-позитивними переживаннями про природу за допомогою глибокого аналізу прочитаних творів; проведення аналізу педагогічно доцільних прикладів дбайливого ставлення до природи і кращих зразків українського фольклору в процесі вивчення біографії письменників і під час аналізу художніх творів; розвиток здатності учнів основної та старшої школи до доброчинності в процесі взаємодії з природою шляхом удосконалення їх творчих здібностей засобами художньої літератури; організація з учнями основної і старшої школи позакласної виховної роботи з української літератури екологічного спрямування. Висвітлено результати здійсненого дослідження ефективності методики виховання в учнів основної і старшої школи дбайливого ставлення до природи в процесі вивчення української літератури. Визначено та обґрунтовано доцільність форм, методів і засобів навчально-виховної роботи екологічного спрямування як складників методики виховання в учнів основної і старшої школи дбайливого ставлення до природи у процесі вивчення української літератури Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що вперше теоретично обґрунтовано, розроблено й експериментально перевірено методику виховання в учнів основної і старшої школи дбайливого ставлення до природи у процесі вивчення української літератури та педагогічні умови її ефективної реалізації (насичення процесу вивчення 5 української літератури в основній і старшій школі емоційно-позитивними переживаннями про природу за допомогою глибокого аналізу прочитаних творів; формування екологічно доцільного ставлення і поведінки учнів основної і старшої школи шляхом аналізу прикладів дбайливого ставлення до природи та кращих зразків українського фольклору в процесі вивчення біографії письменників та під час опрацювання художніх творів; розвиток здатності учнів основної і старшої школи до добродіяння у процесі взаємодії з природою шляхом удосконалення їхніх творчих здібностей засобами художньої літератури; організація з учнями основної і старшої школи позакласної виховної роботи з української літератури екологічного спрямування); визначено критерії (когнітивний, емоційно-ціннісний, діяльнісно-практичний) з відповідними показниками та рівні (низький, середній, достатній) вихованості дбайливого ставлення до природи в учнів основної і старшої школи; уточнено сутність поняття ”дбайливе ставлення до природи” як особливий вид взаємодії учня з живою природою, основою якого є усвідомлене емоційно-ціннісне ставлення до її об’єктів, яке пов’язано з готовністю підтримувати їхнє функціонування, відтворювати та охороняти їх. Таке ставлення є за своєю природою непрагматичним, виступає результатом розвитку позитивної Я-концепції особистості. Уточнено структуру дбайливого ставлення до природи в учнів основної і старшої школи (когнітивний, емоційно-ціннісний та поведінково- практичний компоненти); подальшого розвитку набули положення про потенціал української літератури щодо виховання в учнів основної і старшої школи дбайливого ставлення до природи. Практичне значення отриманих результатів полягає у впровадженні: методики виховання в учнів основної і старшої школи дбайливого ставлення до природи у процесі вивчення української літератури; інструментарію діагностування рівнів вихованості в учнів основної і старшої школи дбайливого ставлення до природи; авторського посібника- хрестоматії з позакласного читання для учнів 5-11 класів ”Люби природу 6 не для себе, люби – для неї”; методичних матеріалів для організації позакласної діяльності в аспекті дослідження. Основні положення та висновки дисертації можуть бути використані у навчально-виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладів; під час розроблення нових навчальних програм з української літератури, написання підручників, посібників та навчально-методичної літератури для вищих педагогічних навчальних закладів різних рівнів акредитації та у системі післядипломної педагогічної освіти з метою підвищення ефективності виховної роботи з учнями основної і старшої школи, в процесі викладання навчальної дисципліни ”Методика викладання української літератури”. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів зазначеної проблеми. Перспективним вважаємо вивчення питання створення загальної системи виховання в учнів основної і старшої школи ціннісного ставлення до природи, дослідження потенціалу предметів гуманітарного циклу в цьому аспекті. Рекомендовано впровадити у педагогічну практику методику виховання в учнів основної і старшої школи дбайливого ставлення до природи у процесі вивчення української літератури, авторського посібника-хрестоматії з позакласного читання для учнів 5–11 класів ”Люби природу не для себе, люби – для неї”.
Dissertation for the scientific degree of Candidate of Pedagogical Theory and Methods of Education. – InstituteSciences іn speciality 13.00.07 of Problems on Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. – Kyiv, 2018. This dissertation concerns the problem of creating in the students of basic and secondary school the careful attitude toward nature in the process of Ukrainian literature’s study. After having ascertained the level of understanding the problem within education of the basic and secondary school’s students, it was confirmed that in the centre of educational main stream of the rising generation was always harmonious co- operation with nature. The theoretical analysis of concept-terminological way of investigation was determined and semantic descriptions of base definitions updated. The essence of leading concept of research, which is ”careful attitude toward nature”, was specified as a type of students’ cooperation with wild nature, the basis of which is willingness to support their objects and its functioning, recreating and protecting them. Such a relation is in its nature not pragmatic and arises as a result of positive ”I” conception development. The specific use of potential of Ukrainian literature is exposed for forming talking and thinking about nature as a biggest value of humanity and corresponding attitude towards it. It is marked that an important value in education of such type of relation has taking into account of age-old features of students of primary and secondary school, as knowledge about ontogenetic conformities to law of development of attitude toward nature gives an opportunity adequate to organize the psychological and pedagogical correction of investigated phenomenon. 8 There were updated semantic descriptions for base definitions, such as: ”ecological consciousness”, ”ecological culture”, ”ecological upbringing”, ”ecological education”, ”attitude toward nature”, ”Ukrainian literatures”, ”fiction”. The analysis of the educational methodology providing of process of study of Ukrainian literature was carried out at primary and secondary school; it was set out that the educational syllabus of Ukrainian literature for 5-11 classes contains the insufficient amount of artistic texts of the ecologically oriented content. There were distinguished components of careful attitude toward nature: emotionally-valued, view-cognitive, behaviorally-active. Criteria and indicators were determined: valued-motivational (admitting nature as s personal value, infatuation by beauty of nature and reading of landscape, presence of reasons and desires to care for environment and its objects, desire to fold works about nature), cognitive (developed cognitive interest in nature and reading of works about it, formed of the ecologically oriented knowledge, knowledge of artistic works about nature and ability to analyse them deeply), behaviorally-active (readiness is protect the nature, ability to find and estimate ecological problems), the levels (subzero, middle, sufficient) of breeding of primary and secondary school students the careful attitude toward nature. In accordance with a semantic structure there were worked out criteria and indexes of careful relation of students of primary and secondary school to nature: cognitive (understanding the essence of careful attitude towards nature; cognitive interest in nature and reading of works related to it); emotionallyvalued (the emotionally-valued attitude is toward the objects of wild-life; motivational-volitional willingness to care for objects of wild nature); behaviorally-active (willingness of student to support functioning of objects of wild nature, recreate and protect them; ability to discover, to estimate and prevent putting in jeopardy wild nature). It is educed and схарактеризовано levels of breeding for the students of basic and senior school of careful attitude toward nature (subzero, middle, sufficient). Finally, it was ascertained the levels 9 (subzero, middle, sufficient) of careful attitude toward nature’s education in the students of basic and secondary schools. It worked out and experimentally tested methodology of education for the students of basic and secondary school of careful attitude toward nature in the process of study of Ukrainian literature and efficiency of its realization was experimentally tested in the educational-educator process of general educational establishment. The pedagogical terms of education were set out for the students of basic and secondary school regarding careful attitude toward nature in the process of study of Ukrainian literature: satiation of process by studying of Ukrainian literature at basic and secondary school emotionally-positive experiencing about nature by means of deep analysis of the read works; realization of pedagogical analysis of expedient examples related to careful attitude toward nature and the best standards of Ukrainian folklore in the process of study of biography of writers and during the analysis of artistic works; developing of basic and secondary school students’ flair to charity in the process of co-operating with nature by the improvement of them creative capabilities by facilities of fiction; organization with the students of basic and secondary school of extracurricular educator work related to Ukrainian literature of ecological direction. The results of undertaken research were highlighted as to the efficiency of methodology of education for the students of basic and senior school of careful attitude toward nature in the process of study of Ukrainian literature. It was determined and strengthened expediency of forms, methods and facilities of educational and rising work, one focused on ecology as a constituent of methodology of education for the students of primary and secondary school of careful attitude toward nature in the process of study of Ukrainian literature The scientific novelty of the received results comes down to the fact that for the very first time there was worked out and experimentally tested methodology of education for the students of primary and secondary school of careful attitude toward nature in the process of study of Ukrainian literature and 10 pedagogical terms its effective delivery (satiation of process of study of Ukrainian literature at primary and secondary school emotionally-positive experiencing about nature by means of deep analysis of the read works; forming ecologically expedient relation and behavior of students of primary and secondary school by the analysis of examples of careful attitude toward nature and the best standards of Ukrainian folklore in the process of study of biography of writers and during preparing artistic works; developing a flair in students of primary and secondary school for being a benefactor in the process of cooperating with nature by the improvement of their creative capabilities through fiction; organizing for the students of primary and secondary school of extracurricular educational work from Ukrainian literature of ecological content); established criteria (cognitive, emotionally-valued, behaviorallyactive) with corresponding indexes and levels (subzero, middle, sufficient) of breeding careful attitude toward nature in the students of primary and secondary school; specified the concept of ”careful attitude toward nature” as a special type of cooperation betwen student and wild-life, the basis of chich is the emotionally-valued attitude toward its objects, that is related to the willingness to support their functioning, recreating and protecting. Such a relation is in its nature not pragmatic and arises as a result of positive ”I” conception development.The structure of careful attitude toward nature for the students of primary and secondary school was specified (cognitive, emotionally- valued and behaviorally-active components); further development was achieved by potential of Ukrainian literature in relation to creating in the students of primary and secondary school of careful attitude toward nature. The scientific novelty of the received results comes down to the introduction of the following: methodologies of education for the students of primary and secondary school of careful attitude toward nature in the process of study of Ukrainian literature; the tool of diagnosticating of levels of breeding for the students of primary and secondary school of careful attitude toward nature; authorial manual-reading-book from the extracurricular reading for students 5- 11 11 classes called: ”Love nature not for yourself, love – for itself”; methodical materials for organization of extracurricular activity in the aspect of research. Substantive provisions and conclusions of dissertation can be used in the educational-educator process in general educational establishments; during new educational syllabus development with Ukrainian literature, writing of textbooks, methodological manuals for higher pedagogical educational establishments of different levels of accreditation and in the system of postgraduated pedagogical education with the aim to increase the efficiency of educator work with the students of primary and secondary school, in the process of teaching of educational discipline ”Methodology of teaching of Ukrainian literature”. Undertaken research does not cover all aspects of the marked problem. It seems to be worth consideration the study of question of creation of the general system of education perspective for the students of primary and secondary school of the positive attitude toward nature, but also research of potential of the articles of humanitarian cycle in this aspect. It is recommended to include in pedagogical methodology of education for the students of primary and secondary school of careful attitude toward nature in the process of study of Ukrainian literature the authorial manual-reading-book from the extracurricular reading for students 5-11 classes called: ”Love nature not for yourself, love – for itself”.
 
Date 2018
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format text
text
text
 
Language uk
uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710837/1/Kotliarchuk_dis.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/710837/2/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20Skrypnyk.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/710837/3/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20Sovhira.pdf
- Котлярчук, Галина Йосипівна (2018) Forming careful attitude toward nature in the students of main and high school in the process of Ukrainian literature’s study Dissertation candidate thesis, Інститут проблем виховання.