Record Details

Розвиток цифрової компетентності в учнів ліцею під час навчання географії та економіки

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710773/
 
Title Розвиток цифрової компетентності в учнів ліцею під час навчання географії та економіки
Развитие цифровой компетентности учащихся лицеев в процессе обучения географии и экономики
Development of digital competence of learner in geography and economics training
 
Creator Назаренко, Тетяна Геннадіївна
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography
 
Description В статті розкриваються актуальні питання, пов’язані із компетентнісним підходом, що полягає в набутті та розвитку учнями ліцею цифрової компетентності в процесі навчання географії та економіки.
В статье раскрываются актуальные вопросы, связанные с компетентностным подходом, который заключается в приобретении и развитии учениками лицея цифровой компетентности в процессе обучения географии и экономики. Автором проанализированы наиболее типичные методы обучения, использование которых приведет к формированию у школьников цифровой компетентности. В содержании статьи акцент делается на конкретно предметные компетентности (экономическая, пространственная, географическая, картографическая, геоинформационная), которые необходимо сформировать в процессе обучения, поэтому возникает необходимость в интегрированном обучение не только географии и экономики, но еще и информатики.
The article reveals the topical issues related to the competence approach, which consists of the acquisition and development of the lyceum by digital students in the process of teaching geography and economics. The author analyzed the most typical teaching methods, the use of which will lead to the formation of digital competence in students. The content of the article indicates specifically geographic competencies (cartographic, spatial, geoformation) that need to be formed in the learning process, so there is a need for an integrated learning not only of geography and economics, but also computer science. The digital competence includes the information literacy, the literacy of the people, the communion, the secrets of digital content (including programming, the digital comfort, and the problems of security), and the same problems that arise in different problems, in this number of economical ones, those social. To form student’s adaptive life-skills in the information society, possibly through the development of information and communication culture by various information tools (textbook, manual paper and digital, educational books, television, radio, newspapers, magazines, directories, Internet, student and family environment, etc. There are many components that can include a mixed learning model, including content provided by a teacher, e-learning, webinars, conference calls, live or online sessions with instructors and other media and events such as Face book, e-mail, chats, blogs, podcasting, Twitter, You Tube, Skype and web casts, etc. In Ukraine, the necessity of active acquaintance of lyceum students with the basics of geoformation systems (geoinformatics) and the essence of geoformation technologies has long been over. So, it is expedient to in-depth study of individual subjects, the widespread use of elective courses and electives, among which the geoinformational education should take the leading role, which will provide opportunities for the development of digital competences in the lyceum students.
 
Publisher Інститут педагоігки НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710773/1/%D0%9D%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
- Назаренко, Тетяна Геннадіївна (2018) Development of digital competence of learner in geography and economics training Комп'ютер у школі та сім'ї, 1 (145). pp. 3-8. ISSN 2307-9851