Підручник української літератури у контексті завдань Нової української школи
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/710714/
|
|
Title |
Підручник української літератури у контексті завдань Нової української школи
Учебник украинской литературы в контексте целей Новой украинской школы Ukrainian Literature Textbook in Context of New Ukrainian School Objectives |
|
Creator |
Яценко, Таміла Олексіївна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 82 Literature |
|
Description |
У статті актуалізовано проблему розроблення інноваційного навчально-методичного забезпечення сучасної шкільної літературної освіти у контексті завдань Нової української школи. Проаналізовано внесок учених у розвиток теорії та історії шкільного підручника. Підручник української літератури розглянуто як ефективний засіб формування ключових і предметної читацької компетентностей учнів. Розкрито дидактико-методичний аспект підручника української літератури в контексті ідей особистісно орієнтованого, компетентнісного навчання і діяльнісного підходів.
В статье актуализирована проблема разработки инновационного учебно-методического обеспечения современного школьного литературного образования в контексте целей Новой украинской школы. Проанализирован вклад ученых в развитие теории и истории школьного учебника. Учебник украинской литературы для учащихся 10 класса (уровень стандарта) рассмотрен как эффективное средство формирования ключевых и предметной читательской компетентности. Раскрыт дидактико-методический аспект учебника украинской литературы, который разработан с учетом концептуальных идей личностно ориентированного, компетентностного образования, деятельностного и культурологического подходов. The article deals with the problem of the development of innovative educational and methodological support for modern school literary education in the context of the New Ukrainian School objectives. The contribution of scientists in to the development of the theory and history of the school textbook is analyzed. The Ukrainian literature textbook for the 10-th class students (level of standard) is considered to be an effective tool of dominant and subject readers’ literate competencies formation. The didactic-methodical aspect of the Ukrainian literature textbook is developed, taking into account conceptual ideas of personally oriented and competent teaching, activity and cultural approaches. Competent orientation of the educational material is traced in the content of artistic and journalistic essays («Acquaintance from afar and near» and «Art world of a writer», «Cultural and artistic context») and in the methodical apparatus (sections «Questions and tasks», «Reader self-control», «Your Reading Projects», etc.). The content of the headings «Reader's Guide», «Reading Dialogs», «Questions and Tasks», «Your Reading Projects», «Reader Self-Control», provides students with the development of dialogic reading skills, provides an appeal to their reading experience, focuses on The definition of personal attitude to a work, improvement of independent research activity skills. The textbook provides a balanced representation of the analytical questions of reproductive, partly-search and problematic nature, which methodically convincingly ensures the organization of various types of educational activities (independent work of students, work in groups, etc.). The information content of the heading «Cultural and artistic context» is aimed at the development of the general cultural and comparative competences of students. Literary critical material contained in artistic and journalistic essays and in the «Reader Guide» motivates students to develop their literary competence. The rubric «Evaluate the traversed way» encourages each student to understand their own way of improving the level of reader competence. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/710714/1/%D0%9F%D1%96%D0%B4%D1%80%D1%83%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B8%20%D1%83%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D1%8C%20%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%97%20%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8.pdf
- Яценко, Таміла Олексіївна (2018) Ukrainian Literature Textbook in Context of New Ukrainian School Objectives Проблеми сучасного підручника, 1 (20). pp. 551-559. ISSN 2411-1309 |
|