Цифрова гуманістична педагогіка
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/710669/
|
|
Title |
Цифрова гуманістична педагогіка
Digital humanistic pedagogy |
|
Creator |
Биков, В.Ю.
Лещенко, М.П. Тимчук, Л.І. |
|
Subject |
001.9 Dissemination of ideas
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 37.09 Organization of instruction 374 Education and training out of school. Further education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У посібнику схарактеризовано теоретико-методологічні засади цифрової гуманістичної педагогіки відкритої освіти - науки про закономірності створення позитивної інтегрованої педагогічної реальності за умови конвергенції фізичного та віртуального (створеного за допомогою ІКТ) навчальних просторів (середовищ). На основі використання сучасних ІКТ навчальна діяльність (формальна, неформальна та інформальна) відбувається на перетині двох світів: реального і віртуального. Методологія й методи педагогічних досліджень класичної педагогіки потребують перегляду й удосконалення в контексті сучасних реалій навчально-виховного процесу, потреб та інтересів усіх його суб’єктів. Присвячено актуальній і соціально значущій проблемі застосування наративно-цифрового підходу у навчанні майбутніх учителів, особливостям застосування комп’ютерних технологій у творчому розвитку особистості. Єдність креативного й технологічного підходів є засадничим методологічним принципом, на основі якого вибудовується концепція про роль цифрових технологій в підготовці сучасного вчителя. Матеріали посібника можуть бути використані у формальному й неформальному навчанні студентів та педагогів вищої педагогічної та післядипломної освіти; підготовки та перепідготовки наукових, науково-педагогічних кадрів для підвищення рівня цифрової компетентності учасників навчального процесу.
The manual describes the theoretical and methodological principles of digital humanistic pedagogy of open education as the science of the regularities of creating a positive integrated pedagogical reality under the condition of convergence of physical and virtual (created by ICT) educational spaces (environments). The educational activities (formal, informal, and non-formal), based on usage of modern ICT, occurs at the intersection of two worlds: real and virtual. The methodology and methods of pedagogical researches of classical pedagogy needs to be reviewed and improved in the context of the current realities of the educational process, of the needs and interests of all its subjects. It is devoted the actual and socially meaningful problem of application of the narrative & digital approach in the future teachers training, to the features of application of computer technologies in development of creative personality. The unity of the creative and technological approaches is a fundamental methodological principle, on the basis of which the concept of the role of digital technologies in the preparation of a modern teacher is built. The manual can be used in formal and non-formal education of students and teachers of higher pedagogical education and postgraduate education; for training and retraining of scientists, scientific and pedagogical personnel for raising the level of digital competence of participants of the educational process. |
|
Publisher |
ІІТЗН НАПН України
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/710669/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%A6%D0%93%D0%9F.pdf
Биков, В.Ю. (orcid.org/0000-0002-5890-6783 <http://orcid.org/0000-0002-5890-6783>), Лещенко, М.П. and Тимчук, Л.І. (orcid.org/0000-0003-2347-747X <http://orcid.org/0000-0003-2347-747X>) (2017) Digital humanistic pedagogy ІІТЗН НАПН України, м. Київ, Україна. ISBN 978-966-97714-8-3 |
|