Record Details

Компетентнісно орієнтоване навчання іноземних мов у формі «діалогу культур»

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710548/
 
Title Компетентнісно орієнтоване навчання іноземних мов у формі «діалогу культур»
Providing “Dialogue of Cultures” Approach to Foreign Language Learning in the Context of Competence-based Education
Компетентностно ориентированное обучения иностранным языкам в форме “диалога культур”
 
Creator Пасічник, Олександр Сергійович
Пасічник, Олена Олексіївна
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology
81 Linguistics and languages
 
Description У статті розглянуто особливості реалізації принципу “діалогу культур” під час навчання іноземних мов у загальноосвітніх навчальних закладах. Зокрема охарактеризовано основні складові соціокультурного компонента, на які учитель має звертати увагу учнів з метою формування у них відповідних уявлень як про саму культуру, так і про національно-культурний смисловий зміст, закладений у мову. Водночас, насичення процесу навчання іноземних мов соціокультурною інформацією – недостатня умова підготовки учня до «діалогу культур». Процес іншомовної підготовки має забезпечувати учням можливість не лише отримувати тематичну інформацію від своїх співрозмовників відповідно до власних комунікативних потреб, але й надавати їм аналогічні відомості про особливості життя у своїй країні. Автори виокремлюють типи завдань, які зорієнтовані на формування таких умінь, зокрема це проектні завдання, завдання ситуативного мовлення, у тому числі медіація.
The article outlines the key approaches to implementing the principle of "dialogue of cultures" while studying foreign languages in secondary school. The authors define the main components which comprise the socio-cultural block of knowledge. It is emphasized that a teacher is to direct students’ attention to these aspects in order to develop their “cultural awareness”, including respective ideas about the culture itself, as well as the national and cultural semantic content, put into the language. At the same time, saturating the process of foreign language learning with socio-cultural information and familiarizing students with it is not considered as a sufficient condition of introducing a student to the "dialogue of cultures". In order to achieve this objective it is deemed vital that the process of foreign language training should provide students with the opportunity not only to receive relevant information from their interlocutors to meet their communication needs, but also provide them with similar information about the peculiarities of life in their country. This way the students will not only develop their awareness of ‘another culture’, but also perform the role of agents of their native culture. In this respect the authors outline types of tasks that are focused on shaping such skills. In particular these are the following: preparing projects and presentations, simulating communicative situations as well as mediation.
В статье рассматриваются особенности реализации принципа “диалога культур” в процессе обучения иностранным языкам в общеобразовательных учебных заведениях. В частности охарактеризованы основные составляющие социокультурного компонента, на которые учителю следует обращать внимание учащихся с целью формирования у них соответствующих представлений как о самой культуре, так и о национально-культурных смыслах, заложенных в языке. В то же время, насыщение процесса обучения иностранным языкам социокультурной информацией рассматривается как недостаточное условие подготовки ученика к “диалогу культур”. Процесс иноязычной подготовки должен обеспечивать учащимся возможность не только получать тематическую информацию от своих собеседников в соответствии с собственными коммуникативными потребностями, но и представлять аналогичные сведения об особенностях жизни в своей стране. Авторы выделяют типы заданий, которые ориентированы на формирование таких умений, в частности это проектные задания, а также задания для стимулирования ситуаций ситуативного общения, в том числе медиация.
 
Publisher Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710548/1/Pasichnyk_Dialog_of_Cultures.pdf
- Пасічник, Олександр Сергійович (orcid.org/0000-0002-0665-2099 <http://orcid.org/0000-0002-0665-2099>) and Пасічник, Олена Олексіївна (2018) Providing “Dialogue of Cultures” Approach to Foreign Language Learning in the Context of Competence-based Education Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки, 1 (60). pp. 244-247. ISSN 2518-7813