Record Details

Музейна педагогіка: потенціал для розвитку неформальної освіти на Мелітопольщині

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710541/
 
Title Музейна педагогіка: потенціал для розвитку неформальної освіти на Мелітопольщині
Museum pedagogy: the potential for the development of non-formal education in the Melitopol region
Музейная педагогика: потенциал для развития неформального образования на Мелитопольщине
 
Creator Прийма, Сергій Миколайович
Іванова, Н.А.
Аніщенко, Олена Валеріївна
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
314/316 Society
379.8 Leisure
 
Description У статті обгрунтовано актуальність музейної педагогіки як міждисциплінарної галузі наукових знань. Наголошено, що провідні музеї світу перетворюються на важливі осередки навчання, виховання й розвитку людини. Обгрунтовано, що музеї як своєрідні просвітницькі дороговкази забезпечують доступ до національної культурної та природної спадщини громадянам різних вікових і соціальних категорій. Деталізовано змістову та організаційно-педагогічну складові проекту «Співпраця бібліотек і музеїв Мелітопольщини як ресурс розвитку освіти дорослих», зреалізованого Науково-методичним центром освіти дорослих Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького та Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України.
The article substantiates the relevance of museum pedagogy as an interdisciplinary branch of scientific knowledge. It is emphasized that the leading museums of the world are becoming important centers of education, education and development of man. It is substantiated that museums, as a kind of educational guidebooks, provide access to the national cultural and natural heritage for citizens of different age and social categories. The content and organizational components of the project "Cooperation of the Melitopol Municipalities of Libraries and Museums as a Resource of the Development of Adult Education Development", implemented by the Scientific and Methodological Center for the Education of Adults of the Melitopol State Pedagogical University named after Bogdan Khmelnitsky and the Institute of Teacher and Adult Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, are detailed.
В статье обоснована актуальность музейной педагогики как междисциплинарной области научных знаний. Отмечено, что ведущие музеи мира превращаются в важные центры обучения, воспитания и развития человека. Обосновано, что музеи как своеобразные просветительские указатели обеспечивают доступ к национальному культурному и природному наследию гражданам различных возрастных и социальных категорий. Детализированы содержательная и организационно-педагогическая составляющие проекта «Сотрудничество библиотек и музеев Мелитопольщины как ресурс развития образования взрослых», реализованного Научно-методическим центром образования взрослых Мелитопольского государственного педагогического университета имени Богдана Хмельницкого и Института педагогического образования и образования взрослых НАПН Украины.
 
Publisher Талком
 
Contributor Сотська, Г.І.
 
Date 2017
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710541/1/Muzeina%20pedagogika.pdf
- Прийма, Сергій Миколайович (orcid.org/0000-0002-2654-5610 <http://orcid.org/0000-0002-2654-5610>), Іванова, Н.А. and Аніщенко, Олена Валеріївна (orcid.org/0000-0002-6145-2321 <http://orcid.org/0000-0002-6145-2321>) (2017) Museum pedagogy: the potential for the development of non-formal education in the Melitopol region In: Педагогічна майстерність як система професійних і мистецьких компетентностей : зб. матеріалів XIV Міжнар. педагогічно-мистецьких читань пам’яті проф. О. П. Рудницької Талком, м. Київ, Україна, pp. 243-245.