Record Details

MENTAL MAPS AS AN INNOVATIVE WAY OF THE INFORMATION ORGANIZATION WITHIN THE HIGHER EDUCATION PROCESS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title MENTAL MAPS AS AN INNOVATIVE WAY OF THE INFORMATION ORGANIZATION WITHIN THE HIGHER EDUCATION PROCESS
МЕНТАЛЬНЫЕ КАРТЫ КАК ИННОВАЦИОННЫЙ СПОСОБ ОРГАНИЗАЦИИ ИНФОРМАЦИИ В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ ВЫСШЕЙ ШКОЛЫ
МЕНТАЛЬНІ КАРТИ ЯК ІННОВАЦІЙНИЙ СПОСІБ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНФОРМАЦІЇ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ ВИЩОЇ ШКОЛИ
 
Creator Romanovskyi, Oleksandr G.
Grineva, Valentyna M.
Rezvan, Oksana O.
 
Subject mental maps; lecture; note-taking; information; educational process; high school
ментальные карты; лекция; конспектирование; информация; учебный процесс; высшая школа
ментальні карти; лекція; конспектування; інформація; навчальний процес; вища
 
Description The article is devoted to the problem of the mental maps use as the innovative way of the information organization within the higher education process. The analysis of scientific approaches to the theory of radial thinking and the experience of mental maps use in planning, evaluation and educational process has been presented. The effectiveness of mindmapping in the process of students’ listening and note-taking lectures has been proved; the analysis and the lecture information supplementation within the framework of independent individual and collective work involving the cloud services use has been substantiated. An alternative to the manual and programmatic mindmapping use including the Freemind program has been determined. The conclusion related to the fact that the use of mental maps is able to shorten the students’ time for note-taking as well as to improve the information memorization and to provide this information with the personal significance and individual systemicity has been drawn.
Статья посвящена проблеме реализации в учебном процессе высшей школы инновационного способа организации информации – ментальных карт. Представлен анализ научных подходов к теории радианного мышления и опыт использования ментальных карт в планировании, оценке и в учебном процессе. Определены возможности майнднеппинга в процессе слушания и записывания студентами лекции, а также анализа и дополнения лекционного материала в рамках самостоятельной индивидуальной и коллективной работы, организованной с применением облачных сервисов. Определена альтернативность использования ручного и программного майннеппинга, в частности программы Freemind. Сделан вывод о том, что использование ментальных карт позволяет оптимизировать процесс конспектировании, влияет на качество запоминания информации, придает ей личностную значимость и системность.
Стаття присвячена проблемі застосування у навчальному процесі вищої школи інноваційного способу організації інформації – ментальних карт. Представлено аналіз наукових підходів до теорії радіанного мислення та досвід використання ментальних карт у плануванні, оцінці та навчальному процесі. Визначено можливості майндмеппінгу у процесі слухання та записування студентами лекції, а також аналізу та доповнення лекційного матеріалу під час самостійної індивідуальної та колективної роботи, організованої із застосуванням хмарних сервісів. Визначено альтернативність використання ручного та програмного майндмеппінгу, зокрема програми Freemind. Зроблено висновок про те, що використання ментальних карт дозволяє оптимізувати процес конспектування, впливає на якість запам’ятовування інформації, надає їй особистої значущості та системності.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2018-04-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2187
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 64, No 2 (2018); 185-196
Информационные технологии и средства обучения; Vol 64, No 2 (2018); 185-196
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 64, No 2 (2018); 185-196
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 64, No 2 (2018); 185-196
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2187/1334
 
Rights Copyright (c) 2018 Oleksandr G. Romanovskyi, Valentyna M. Grineva, Oksana O. Rezvan
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0