SOME ASPECTS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES APPLICATION IN PREPARATION OF FUTURE ECONOMISTS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
SOME ASPECTS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES APPLICATION IN PREPARATION OF FUTURE ECONOMISTS
НЕКОТОРЫЕ АСПЕКТЫ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПОДГОТОВКЕ БУДУЩИХ ЭКОНОМИСТОВ ДЕЯКІ АСПЕКТИ ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ЕКОНОМІСТІВ |
|
Creator |
Mann, Ruslan V.
|
|
Subject |
competence; competency; institution of higher education; economic specialty; information and communication technologies
компетенция; компетентность; высшее учебное заведение; экономическая специальность; информационно-коммуникативные технологии компетенція; компетентність; заклад вищої освіти; економічна спеціальність; ІКТ |
|
Description |
The article is devoted to the analysis of the peculiarities of forming the competences of future economists in the process of obtaining educational services in higher educational institutions. The views of domestic and foreign scholars on the essential characteristics of the «competence», which are necessary for the qualitative fulfillment of official duties by future economists, are presented. The requirements of the labor market for future specialists in economics and accounting are analyzed, in particular, regarding to the effective possession of information and communication competencies. The results of the admission campaign of 2017-2018 academic year in the specialties 076 «Entrepreneurship, trade and stock-taking», 051 «Economics» and 071 «Accounting and taxation» of the bachelor and master's levels are demonstrated. The content of educational programs for preparing the economic direction specialists, competitive in the labor market, is considered. The ways of improving the quality of educational services for the preparation of future economists in order to ensure the possibility of their further employment in the specialty are proposed.
В статье проведено исследование особенностей формирования компетентностей будущих экономистов в процессе получения образовательных услуг в высших учебных заведениях. Представлены взгляды отечественных и зарубежных ученых на сущностные характеристики понятия «компетенция», необходимые для качественного выполнения должностных обязанностей будущими экономистами. Проанализированы требования рынка труда к будущим специалистам по экономике и бухгалтерскому учету, в частности, относительно эффективного владения информационно-коммуникативными компетенциями. Представлены результаты вступительной кампании 2017-2018 учебного года по специальностям специальностям 076 «Предпринимательство, торговля и биржевая деятельность», 051 «Экономика» и 071 «Учет и налогообложение» бакалаврской и магистерской уровней. Рассмотрено содержание образовательных программ с позиции подготовки специалистов экономического направления, конкурентоспособных на рынке труда. Предложены способы повышения качества образовательных услуг по подготовке будущих экономистов с целью обеспечения возможности их дальнейшего трудоустройства по специальности. У статті проведено дослідження особливостей формування компетентностей майбутніх економістів у процесі отримання освітніх послуг у вищих закладах освіти. Представлено погляди вітчизняних та зарубіжних науковців на сутнісні характеристики поняття «компетенція». Визначено компетентності необхідні майбутніми економістами для якісного виконання посадових обов’язків. Проаналізовано вимоги ринку праці до майбутніх фахівців з економіки та бухгалтерського обліку, зокрема, щодо навичок володіння інформаційно-комунікаційними технологіями. Висвітлено результати вступної кампанії 2017-2018 навчального року за спеціальностями 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність», 051 «Економіка» та 071 «Облік і оподаткування» бакалаврського та магістерського рівнів. Розглянуто та оновлено зміст освітніх програм з позиції підготовки фахівців економічного профілю, які будуть конкурентоспроможними на ринку праці. Запропоновано способи підвищення якості освітніх послуг у підготовці майбутніх економістів з метою забезпечення їх подальшого працевлаштування за спеціальністю. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2018-04-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття Під час вивчення ролі інформаційно-комунікативних технологій у процесі освітньої підготовки майбутніх фахівців економічного спрямування було опрацьовано роботи багатьох науковців. Зокрема, для визначення сутності поняття «компетенція» використано праці та рецензируемая статья — Peer-reviewed Article — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1933
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 64, No 2 (2018); 170-184
Информационные технологии и средства обучения; Vol 64, No 2 (2018); 170-184 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 64, No 2 (2018); 170-184 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 64, No 2 (2018); 170-184 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1933/1318
|
|
Rights |
Copyright (c) 2018 Ruslan V. Mann
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|