DIDACTIC POTENTIAL OF THE INTEGRATED APPROACH TO TEACHING FUTURE PROGRAMMERS PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE IN A FOREIGN LANGUAGE
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
DIDACTIC POTENTIAL OF THE INTEGRATED APPROACH TO TEACHING FUTURE PROGRAMMERS PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE IN A FOREIGN LANGUAGE
ДИДАКТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ІНТЕГРОВАНОГО ПІДХОДУ ДО ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПРОГРАМІСТІВ ДИДАКТИЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ ИНТЕГРИРОВАННОГО ПОДХОДА К ФОРМИРОВАНИЮ ПРОФЕССИОНАЛЬНО ОРИЕНТИРОВАННОЙ ИНОЯЗЫЧНОЙ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ ПРОГРАММИСТОВ |
|
Creator |
Morska, Liliya I.
Skibska, Joanna Sulym, Volodymyr T. Masztalir, Vadym V. |
|
Subject |
integrated approach; future programmers; integration levels; thematic integration; conceptual integration; didactic integration
інтегрований підхід; майбутні програмісти; рівні інтеграції; тематична інтеграція; концептуальна інтеграція; дидактична інтеграція интегрированный поход; будущие программисты; уровни интеграции; тематическая интеграция; концептуальная интеграция; дидактическая интеграция |
|
Description |
In the XXI century, the age of information technologies, traditional boarders between disciplines and subjects are being erased. This process gives the floor for new sciences to appear which integrate the qualities of several traditional for XX century disciplines. Students need to use the advantages of discipline merging, which raises the problem of integrated teaching and learning, especially when it comes to professionally oriented foreign language learning in computer and Internet mediated classrooms. The article deals with theoretical basis of integrated approach implementation in the formation of foreign language communicative competence to future programmers. The structure of integration in the classroom settings has been substantiated in the paper as well as the types and levels of possible integration patterns. The theoretical findings have been empirically verified in the study process of three educational institutions to prove the efficacy of the suggested pedagogical procedures.
У ХХІ столітті, віці інформаційних технологій, традиційні кордони між навчальними дисциплінами і предметами стираються. Такий процес сприяє появі нових наук, які інтегрують у собі ознаки кількох традиційних для попереднього століття дисциплін. Студенти повинні скористатися перевагами такого злиття дисциплін, яке порушує проблему інтегрованого навчання і викладання, особливо в царині формування іншомовної професійно орієнтованої комунікативної компетентності з використанням комп’ютера й мережі Інтернет. Статтю присвячено теоретичному обґрунтуванню основ інтегрованого підходу і його використання у формуванні іншомовної комунікативної компетентності у майбутніх програмістів. Обґрунтовано структуру інтеграції у процесі навчання, а також типи і рівні інтеграції. Теоретичні засади отримали практичне застосування і практичну перевірку ефективності запропонованих педагогічних процедур у навчальному процесі трьох університетів. В ХХІ столетии, веке информационных технологий, традиционные границы между учебными дисциплинами и предметами стираются. Этот процесс способствует возникновению новых наук, которые интегрируют черты нескольких традиционных для предыдущего столетия дисциплин. Студенты должны пользоваться преимуществами такого объединения, которое высовывает проблему интегрированного обучения и преподавания, особенно в формировании иноязычной профессионально ориентированной коммуникативной компетентности с использованием компьютера и сети Интернет. Статью посвящено теоретическому обоснованию интегрированного подхода и его использование в формировании иноязычной коммуникативной компетентности в будущих программистов. Обосновано структуру интеграции в процессе обучения, а также типы и уровни интеграции. Теоретические основы получили практическое использование и практическую проверку эффективности предложенных педагогических процедур в учебном процессе трех университетов. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2018-04-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття — рецензируемая статья — Peer-reviewed Article Integrated approach |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2174
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 64, No 2 (2018); 1-12
Информационные технологии и средства обучения; Vol 64, No 2 (2018); 1-12 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 64, No 2 (2018); 1-12 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 64, No 2 (2018); 1-12 2076-8184 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2174/1337
|
|
Rights |
Copyright (c) 2018 Liliya I. Morska, Joanna Skibska, Volodymyr T. Sulym, Vadym V. Masztalir
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|