Record Details

ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ІНСТРУМЕНТИ ПОБУДОВИ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ОСВІТНЬОЇ ТРАЕКТОРІЇ СТАРШОКЛАСНИКІВ

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ІНСТРУМЕНТИ ПОБУДОВИ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ОСВІТНЬОЇ ТРАЕКТОРІЇ СТАРШОКЛАСНИКІВ
ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫЕ ИНСТРУМЕНТЫ ПОСТРОЕНИЯ ИНДИВИДУАЛЬНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ТРАЕКТОРИИ СТАРШЕКЛАССНИКОВ
ICT INSTRUMENTS FOR DESIGNING INDIVIDUAL EDUCATION PATH FOR HIGH SCHOOL STUDENTS
 
Creator Bogachkov, Yurii M.
Mylashenko, Viktor M.
Ukhan, Pavlo S.
Sagadinа, Oksanа Yu.
 
Subject індивідуальна освітня траєкторія; портфоліо; освіта; освітні стандарти; мета навчання; профорієнтація; інформаційно-комунікаційні технології
индивидуальная образовательная траектория; портфолио; образование; образовательные стандарты; цель обучения; профориентация; информационно-коммуникационные технологии
individual educational trajectory; portfolio; education; educational standards; the purpose of training; career guidance; information and communication technologies
 
Description Розглянуто суб’єктивні й об’єктивні моделі уявлення учнем оточуючого світу і змін у ньому. У контексті цих моделей запропонована формула мети навчальної діяльності учня та мети побудови його індивідуальної освітньої траєкторії. Детально розглянуті етапи побудови і реалізації індивідуальної освітньої траєкторії (ІОТ) учня. Виділено ключові функції кожного етапу. Для деяких функцій запропоновані відповідні інформаційно-комунікаційні інструменти. Показано, що для реалізації ІОТ доцільно застосовувати інтегровані інформаційні ресурси. Представлено діючий прототип такого ресурсу "Освітньо-профорієнтаційна карта України" (https://edupoi.in.ua). Окремо звертається увага на основний елемент профорієнтаційної карти – можливість її поєднання з ІОТ. Проаналізовано потенціал поєднання профорієнтаційних інформаційних ресурсів зІОТ та портфоліо учня.
Рассмотрены субъективные и объективные модели представления учеником окружающего мира и изменений в нем. В контексте этих моделей предложена формула цели учебной деятельности ученика и цели построения его индивидуальной образовательной траектории. Подробно рассмотрены этапы построения и реализации индивидуальной образовательной траектории (ИОТ) ученика. Выделены ключевые функции каждого этапа. Для некоторых функций рассмотрены соответствующие информационно-коммуникационные инструменты. Показано, что для реализации ИОТ целесообразно применять интегрированные информационные ресурсы. Представлен действующий прототип такого ресурса «Образовательно-профориентационная карта Украины» (https://edupoi.in.ua). Отдельно обращается внимание на основной элемент профориентационной карты – возможность ее сочетания с ИОТ. Проанализированы потениіал сочетания профориентационных информационных ресурсов с ИОТ и портфолио ученика.
The subjective and objective models of representation by the pupil of the surrounding world and changes in it are considered. In the context of these models, a formula for the purpose of the student's educational activity and his individual educational trajectory is proposed. The stages of building and realization of the individual educational trajectory (IET) of the pupil are considered in detail. The key functions of each stage are highlighted. For some functions, relevant information and communication tools have been suggested. It is shown that for the IET implementation it is expedient to use integrated information resources. An active prototype of such resource "Educational and Professional Guidance map of Ukraine" (https://edupoi.in.ua) is presented. Special attention is paid to the main element of the career guidance map – the possibility of its combination with the IET. The potential of the combination of career orientation information resources with the IET and the portfolio of the student is analyzed.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2018-04-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2164
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 64, No 2 (2018); 23-38
Информационные технологии и средства обучения; Vol 64, No 2 (2018); 23-38
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 64, No 2 (2018); 23-38
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 64, No 2 (2018); 23-38
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2164/1332
 
Rights Copyright (c) 2018 Yurii M. Bogachkov, Viktor M. Mylashenko, Pavlo S. Ukhan, Oksanа Yu. Sagadinа
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0