FEATURES OF IMPLEMENTATION OF MOBILE EDUCATION: PERSPECTIVES, BENEFITS AND SHORTCOMINGS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
FEATURES OF IMPLEMENTATION OF MOBILE EDUCATION: PERSPECTIVES, BENEFITS AND SHORTCOMINGS
ОСОБЕННОСТИ ВНЕДРЕНИЯ МОБИЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ: ПЕРСПЕКТИВЫ, ПРЕИМУЩЕСТВА И НЕДОСТАТКИ ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ МОБІЛЬНОГО НАВЧАННЯ: ПЕРСПЕКТИВИ, ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ |
|
Creator |
Tkachuk, Halyna V.
|
|
Subject |
mobile training; mobile devices, e-learning; blended learning
мобильное обучение; мобильные устройства, электронное обучение; смешанное обучение мобільне навчання; мобільні пристрої; електронне навчання; змішане навчання |
|
Description |
The article presents the results of the analysis of the prospects for the introduction of mobile learning on the basis of statistical data on the use of mobile devices, mobile training programs, wireless access. It was determined the place of mobile learning in the system of blended learning as the main form of organization of educational process using electronic learning means. Based on existing models of education, it was determined the main components of mobile learning. Also there are analyzed content types that can be used to organize mobile learning. It has been determined that the main types of mobile content may be a mobile site; mobile application; adapted electronic teaching aids; a separate type of content created by a teacher; social networks; unique content (augmented reality). The author are described the advantages and disadvantages of mobile learning and the use of mobile devices in the learning process.
Представлены результаты анализа перспектив внедрения мобильного обучения на основе статистических данных использования мобильных устройств, мобильных учебных программ, беспроводного доступа. Определено место мобильного обучения в системе смешанного обучения как основной формы организации учебного процесса с использованием электронных средств обучения. На базе существующих моделей обучения определены основные составляющие мобильного обучения. Также проанализированы типы контента, которые могут быть использованы при организации мобильного обучения. Определено, что основными типами мобильного контента могут быть мобильный сайт; мобильное приложение; адаптированные электронные средства учебного назначения; отдельный вид контента, созданный преподавателем; социальные сети; уникальный контент (дополненная реальность). Описаны преимущества и недостатки мобильного обучения и использования мобильных устройств в учебном процессе. Висвітлено результати аналізу перспектив упровадження мобільного навчання на основі статистичних даних щодо використання мобільних пристроїв, мобільних навчальних програм, безпровідного доступу. Визначено місце мобільного навчання в системі змішаного навчання як основної форми організації навчального процесу з використанням електронних засобів навчання. На базі існуючих моделей навчання визначено основні складові мобільного навчання. Також проаналізовано типи контенту, що можуть бути використані в організації мобільного навчання. Визначено, що основними типами мобільного контенту можуть бути мобільний сайт; мобільний додаток; адаптовані електронні засоби навчального призначення; окремий вид контенту, створений викладачем; соціальні мережі; унікальний контент (доповнена реальність). Описано переваги й недоліки мобільного навчання і використання мобільних пристроїв у навчальному процесі. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2018-04-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття Теоретичний та якісний аналіз; Систематизація та узагальнення; Статистичні методи. рецензируемая статья — Peer-reviewed Article — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1948
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 64, No 2 (2018); 13-22
Информационные технологии и средства обучения; Vol 64, No 2 (2018); 13-22 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 64, No 2 (2018); 13-22 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 64, No 2 (2018); 13-22 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1948/1320
|
|
Rights |
Copyright (c) 2018 Halyna V. Tkachuk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|