Конфліктологічна культура освітянина як базова складова педагогічної компетентності
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/710473/
http://xn--e1aajfpcds8ay4h.com.ua/pages/view/1190 |
|
Title |
Конфліктологічна культура освітянина як базова складова педагогічної компетентності
Conflictological culture of educator as the basic component of pedagogical competence |
|
Creator |
Агалець, Інна Олександрівна
|
|
Subject |
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
37.09 Organization of instruction |
|
Description |
У статті висвітлено проблему обґрунтування необхідності формування майбутніми освітянами конфліктологічної культури як провідної складової педагогічного іміджу освітянина, його компетентності. Обстоюється позиція про те, що однією з вагомих складових іміджу освітянина, його професійної компетентності є конфліктологічна культура. Здійснено теоретичний аналіз наукових джерел з означеної проблеми. Звернуто увагу на те, що педагогічна система є досить конфліктогенною, оскільки в ній здійснюються вплив як на кожну особистість колективу молоді, що навчається, так і педагогічного. Виокремлено основні ланки педагогічної системи, які акцентують увагу на можливості виникнення конфліктів: “освітянин – студент”, “освітянин – освітянин”, “освітянин-керівник – освітянин-підлеглий”. Висловлено авторське бачення щодо вимог до системи професійної підготовки освітянина. Розкрито сутність управлінської діяльності. З’ясовано, що педагогічні конфлікти виникають у результаті професійної та міжособистісної взаємодії учасників. Схарактеризовано основні функції конфліктів деструктивну і конструктивну. Наголошено на тому, що міжособистісні конфлікти у педагогічному колективі найчастіше виникають внаслідок порушень морально-етичних, культурних норм статусно-рольових взаємовідносин. Проранжовано об’єктивні й суб’єктивні причини конфліктних ситуацій підсистеми “освітянин – адміністрація”.
The article highlights the problem of justifying the need for future educators of conflictological culture as the leading component of the pedagogical image of the teacher, his competence. The position that one of the weighty components of the image of a teacher, his professional competence is a conflict culture is upheld. A theoretical analysis of scientific sources on this issue has been carried out. Attention is drawn to the fact that the pedagogical system is sufficiently conflictious, because it affects both the personality of the collective of the students and the pedagogical staff. The main links of the pedagogical system are highlighted, focusing on the possibility of conflicts: “teacher-student”, “teacher-teacher”, “teacher-primer-teacher-subordinate (satellite)”. Authors' vision of the requirements to the system of vocational training of the teacher is expressed. The essence of management activity is revealed. It is established that pedagogical conflicts arise as a result of professional and interpersonal interaction of participants. The main functions of conflicts as destructive and constructive are characterized. It’s noted that interpersonal conflicts in a pedagogical collective often arise as a result of violations of moral and ethical, cultural norms of status-role relationships. Objective and subjective reasons of conflict situations of the “teacher-administration” subsystem are ranked. |
|
Publisher |
«Diamond trading tour»
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/710473/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%BB._%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82..pdf
- Агалець, Інна Олександрівна (orcid.org//0000-0002-5071-9019 <http://orcid.org//0000-0002-5071-9019>) (2018) Conflictological culture of educator as the basic component of pedagogical competence Monografia pokonferencyjna. Science, Research, Development. Pedagogy, 2. pp. 64-72. ISSN ISBN 978-83-66030-08-4 |
|