Record Details

Системна модель соціально-психологічного забезпечення економічної соціалізації школяра

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709139/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/?option=com_content&view=article&id=414&Itemid=370
 
Title Системна модель соціально-психологічного забезпечення економічної соціалізації школяра
Системная модель социально-психологического обеспечения экономической социализации школьника
System model of social and psychological support for student economic socialization
 
Creator Дембицька, Н.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
314/316 Society
33 Economics. Economic science
36 Safeguarding the mental and material necessities of life
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття присвячена обґрунтуванню системної моделі соціально-психологічного забезпечення економічної соціалізації учня в освітньому просторі школи. Обґрунтовані основні структурні складові забезпечення та окремі етапи цього процесу. Схарактеризовані критерії оцінки успішності здійснення соціально-психологічного забезпечення економічної соціалізації школяра.
Статья посвящена обоснованию систмной модели социально-психологического обеспечения экономической социализации ученика в образовательном пространстве школы. Обоснованы основне струткурные составляющие обеспечения и отдельные этапы этого процесса. Охарактеризованы критерии оценки успешности реализации социально-психологического обеспечения экономической социализации ученика.
Patterns of youth economic socialization, great socializing potential of secondary education and the needs of society in the development of entrepreneurship culture in younger generations in Ukraine necessitate the development of specific areas of social and psychological support for the development of secondary school student economic culture.
Social and psychological support for secondary school student economic socialization is seen as a system of social and psychological methods and means to influence students in order to typify their economic and psychological qualities and properties to meet the socio-economic requirements. In addition, social and psychological support for secondary school student
economic socialization is a system of methods, techniques and forms of students' continuous and regular practicing of various environment-acceptable methods of economic benefit appropriation and gaining within students' authentic socio-psychological space of economic activities. This process is considered as a complex system of measures to optimize the process of secondary
student economic socialization aimed to develop students' entrepreneurship qualities, expand and improve the social and psychological space of their relations while alienating and/or appropriating economic benefits, as well as to improve students' attitudes towards themselves and other property owners.
The article discusses the systematic approach to the structural components of secondary school student economic
socialization including the diagnostic, planning, instrumental, organizational and analytical components.
Stressing the cyclical nature of the socio-psychological support for secondary school student economic socialization, the author analyzes psychologist / counselor work at the preparatory, basic and final stages of this process.
Keywords: social and psychological for support economic socialization, secondary school student, social and
psychological space, economic socialization, economic culture of personality.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2017
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709139/1/Statta_Dembytska_Konf_2017%2B%2B%2B2.pdf
- Дембицька, Н.М. (orcid.org/0000-0001-6978-7655 <http://orcid.org/0000-0001-6978-7655>) (2017) System model of social and psychological support for student economic socialization Актуальні проблеми психології. Том 1. Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія, 46. pp. 29-34. ISSN 2072-4772