Організація соціально-педагогічної підтримки підлітків з труднощами соціальної взаємодії у загальноосвітньому закладі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/708776/
http://zbirnyk.ipv.org.ua/ua/arkhiv-vipuskiv |
|
Title |
Організація соціально-педагогічної підтримки підлітків з труднощами соціальної взаємодії у загальноосвітньому закладі
Organization of social and pedagogical support of adolescents with difficulties of social interaction in a general educational institution |
|
Creator |
Куниця, Т.Ю.
|
|
Subject |
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships 37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Стаття присвячена організації соціально-педагогічної підтримки в загальноосвітньому закладі. На основі представленого визначення соціально-педагогічної підтримки підлітків з труднощами соціальної взаємодії запропоновано алгоритм організації такої роботи. Очікуваний соціальний ефект від соціально-педагогічної підтримки школярів має виявляється у налагодженні їх конструктивного спілкування, групової соціально значимої діяльності, залученні підлітків у відкритий освітній простір для вільної соціальної взаємодії в системі “школа – родина – соціальне середовище”.
The article is devoted to organization of socio-educational support in educational institution. Based on the definition of socio-pedagogical support of teenagers with difficulties of social interaction, the author proposes the algorithm how to organize this work. It is a comprehensive approach in working with adolescents, their parents and teachers. There are four main stages of organization support: diagnostic, prognostic, organizational, and communicative, evaluative. The major forms include individual talks and consultations, mediation, social projects, trainings, lectures and methodological seminars. The expected social effect from the socio-pedagogical support will be displayed as constructive communication, group socially significant activities, teens’ involvement in an open education space for casual social interaction inside the system “school – family – social environment”. Статья посвящена организации социально-педагогической поддержки в общеобразовательном учреждении. На основе представленного определения социально-педагогической поддержки подростков с трудностями социального взаимодействия предложен алгоритм организации такой работы. Ожидаемый социальный эффект от социально-педагогической поддержки школьников проявляется в налаживании их конструктивного общения, групповой социально значимой деятельности, привлечении подростков в открытое образовательное пространство для свободного социального взаимодействия в системе “школа – семья – социальная среда”. |
|
Publisher |
Інститут проблем виховання НАПН України
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/708776/1/_21-1__332-342_%D0%9A%D1%83%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8F.pdf
- Куниця, Т.Ю. (2017) Organization of social and pedagogical support of adolescents with difficulties of social interaction in a general educational institution Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (21). pp. 332-342. ISSN 2308-3778 |
|