Secondary education reform in Ukraine: concepts and drafts (1988–1991)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/710252/
http://seanewdim.com/published-issues.html |
|
Title |
Secondary education reform in Ukraine: concepts and drafts (1988–1991)
Реформирование общего среднего образования в Украине: концепции, проекты (1988-1991) Реформування загальної середньої освіти в Україні: концепції, проекти (1988-1991) |
|
Creator |
Berezivska, L. D.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.07 Management aspects of educational institutions 37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
The article covers the reasons of creation, the content of the concepts and drafts of other normative documents regarding the secondary education reform in Ukraine during 1988 – 1991. It is argued that this period is marked by a wide-ranging movement of the Ukrainian educators struggling for the development of the national secondary education within the Soviet authoritarian political system. The obtained historical and pedagogical knowledge regarding the outlined phenomenon enriches the pedagogical source study and has an important theoretical significance for further development of the Ukrainian school.
В статье раскрыты причины создания, содержание концепций и проектов других нормативных документов по реформированию общего среднего образования в Украине в 1988-1991 гг. Аргументированно, что в исследуемый период развернулось широкомасштабное движение украинских педагогов относительно развития национального общего среднего образования в рамках формально действующей советской авторитарно-партийной системы. Полученное историко-педагогическое знание касательно очерченного феномена обогащает педагогическое источниковедение и имеет большое теоретическое значение для дальнейшего развития украинской школы. У статті відображено причини створення, зміст концепцій та проектів інших нормативних документів із рефоормування загальної середньої освіти в Україні в 1988-1991 рр. Аргументовано, що в досліджуваний період розгорнувся широкомасштабний рух українських педагогів щодо розвитку національної загальної середньої освіти в рамках формально чинної радянської авторитарно-партійної системи. Здобуте історико-педагогічне знання щодо окресленого феномена збагачує педагогічне джерелознавство та має велике теоретичне значення для подальшого розвитку української школи. |
|
Publisher |
Készült a Rózsadomb Contact Kft nyomdájában
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/710252/1/ped_visn.pdf
- Berezivska, L. D. (orcid.org/0000-0002-5068-5234 <http://orcid.org/0000-0002-5068-5234>) (2018) Secondary education reform in Ukraine: concepts and drafts (1988–1991) Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, 6 (63) (153). pp. 7-10. ISSN 2308-5258 |
|