Моделювання як метод дослідження і важливий чинник формування системи природничо-математичних знань
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/710202/
https://csf221.wordpress.com/ |
|
Title |
Моделювання як метод дослідження і важливий чинник формування системи природничо-математичних знань
Моделирование как метод исследования и важный фактор формирования системы естественно-математических знаний Modeling as a Research Method and an Important Factor in the System of Natural-Mathematical Knowledge Formation |
|
Creator |
Лапінський, В.В.
Глобін, Олександр Ігорович |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method 5 Мathematics. natural sciences |
|
Description |
Проаналізовано використання метода моделювання як складової процесу розв’язування навчальних задач у навчанні математики та інформатики старшокласників. Виокремлено і описано в термінах моделювання етапи розв’язування навчальних задач. Показано, що для покращання результатів навчання природничо-математичного та технологічного профілів слід надавати більше уваги моделюванню, зокрема — з використанням повнотекстових подань умов задач, виконання спеціальних завдань, що передбачають побудову алгоритмів і їх наступне зображення у вигляді блок-схем.
Проанализировано использование метода моделирования как составляющей процесса решения учебных задач в обучении математике и информатике старшеклассников. Выделены и описаны в терминах моделирования этапы решения учебных задач. Показано, что для улучшения результатов обучения старшеклассников естественно-математического и технологического профилей следует уделять больше внимания моделированию, в частности — с использованием полнотекстовых задач и выполнения специальных задач, предусматривающих построение алгоритмов и их последующее изображение в виде блок-схем. The use of the modeling method as a component of the process of solving learning task in teaching mathematics and computer science of high school students analyzed. The stages of solving learning tasks identified and described by modeling terms. It is shown that to improve the learning outcomes of senior students of natural mathematical and technological profiles, more attention should be given to modeling, in particular, using learning tasks full text descriptions and performing special exercises, providing for the construction of algorithms and their subsequent image in the of block schemes form. Keywords: modeling, learning task, natural mathematical profile, technological profile |
|
Publisher |
СПД Вероцький С.
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/710202/1/CSF2_2017_7-11.pdf
- Лапінський, В.В. (orcid.org/0000-0002-2832-4774 <http://orcid.org/0000-0002-2832-4774>) and Глобін, Олександр Ігорович (2017) Modeling as a Research Method and an Important Factor in the System of Natural-Mathematical Knowledge Formation Комп’ютер у школі та сім’ї, 2 (138). pp. 7-10. ISSN 2307-9851 |
|