Record Details

STEPS OF THE DESIGN OF CLOUD ORIENTED LEARNING ENVIRONMENT IN THE STUDY OF DATABASES FOR FUTURE TEACHERS OF INFORMATICS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title STEPS OF THE DESIGN OF CLOUD ORIENTED LEARNING ENVIRONMENT IN THE STUDY OF DATABASES FOR FUTURE TEACHERS OF INFORMATICS
ЭТАПЫ ПРОЕКТИРОВАНИЯ ОБЛАКО ОРИЕНТИРОВАННОЙ УЧЕБНОЙ СРЕДЫ БАЗ ДАННЫХ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ИНФОРМАТИКИ
ЕТАПИ ПРОЕКТУВАННЯ ХМАРО ОРІЄНТОВАНОГО СЕРЕДОВИЩА НАВЧАННЯ БАЗ ДАНИХ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ
 
Creator Kryvonos, Oleksandr M.
Korotun, Olha V.
 
Subject cloud service; blended learning; Canvas; the design of the learning environment
облачный сервис; смешанное обучение; Canvas; этапы проектирования учебной среды
хмарний сервіс; змішане навчання; Canvas; етапи проектування навчального середовища
 
Description The article describes the introduction of cloud services in the educational process of the discipline «Databases» of future teachers of informatics and the design of the cloud oriented learning environment on their basis. An analysis of the domestic experience of forming a cloud oriented learning environment of educational institutions is carried out, given interpretation of concepts «cloud oriented distance learning system», «cloud oriented learning environment in the study of databases», «the design of the cloud oriented learning environment in the study of databases for future teachers of informatics». The following stages of designing COLE are selected and described: targeted, conceptual, meaningful, component, introductory, appraisal-generalization. The structure of the educational interaction of subjects in the study of databases in the conditions of the COLE is developed by the means of the cloud oriented distance learning system Canvas, consisting of communication tools, joint work, and planning of educational events, cloud storages.
В статье освещен вопрос внедрения облачных сервисов в учебный процесс дисциплины «Базы данных» будущих учителей информатики и проектирования на их основе облако ориентированной учебной среды. Проанализирован отечественный опыт формирования облако ориентированной учебной среды образовательных заведений, приведено толкование понятий «облако ориентированная система дистанционного обучения», «облако ориентированная среда обучении баз данных», «проектирование облако ориентированной среды обучения баз данных будущих учителей информатики». Выделены и описаны следующие этапы проектирования облако ориентированной среды обучения баз данных будущих учителей информатики: это целевой, концептуальный, содержательный,, компонентный, внедрение, оценочно-обобщающий. Разработана структура учебного взаимодействия субъектов обучения баз данных в условиях ХОНС средствами облако ориентированной системы дистанционного обучения Canvas, состоящая из средств коммуникации, совместной работы, планирования учебных событий, хранилища данных.
У статті висвітлене питання впровадження хмарних сервісів в освітній процес дисципліни «Бази даних» майбутніх учителів інформатики і проектування на їх основі хмаро орієнтованого навчального середовища. Проаналізований вітчизняний досвід формування хмаро орієнтованого середовища закладів освіти, наведені трактування понять «хмаро орієнтована система дистанційного навчання», «хмаро орієнтоване середовище у навчанні баз даних», «проектування хмаро орієнтованого середовища у навчанні баз даних майбутніх учителів інформатики». Виділені й описані такі етапи проектування хмаро орієнтованого середовища у навчанні баз даних майбутніх учителів інформатики: цільовий, концептуальний, змістовий, компонентний, упроваджувальний, оцінювально-узагальнювальний. Розроблено структуру навчальної взаємодії суб’єктів у навчанні баз даних в умовах ХОНС засобами хмаро орієнтованої системи дистанційного навчання Canvas, що складається із засобів комунікації, спільної роботи, планування навчальних подій, сховища даних.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2018-02-27
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
аналіз науково-дослідних джерел, узагальнення та систематизація отриманих результатів дослідження, методсистемного аналізу, педагогічне спостереження, узагальнення педагогічного досвіду
рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1866
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 63, No 1 (2018); 130-145
Информационные технологии и средства обучения; Vol 63, No 1 (2018); 130-145
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 63, No 1 (2018); 130-145
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 63, No 1 (2018); 130-145
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1866/1299
 
Rights Copyright (c) 2018 Oleksandr M. Kryvonos, Olha V. Korotun
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0