Record Details

FORECASTING THE CHANGE IN THE TEACHER'S CONTRIBUTION TO THE WORK OF THE DEPARTMENT USING THE METHODS OF DATA MINING

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title FORECASTING THE CHANGE IN THE TEACHER'S CONTRIBUTION TO THE WORK OF THE DEPARTMENT USING THE METHODS OF DATA MINING
ПРОГНОЗИРОВАНИЕ ИЗМЕНЕНИЯ ВКЛАДА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ В РАБОТУ КАФЕДРЫ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ МЕТОДОВ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОГО АНАЛИЗА ДАННЫХ
ПРОГНОЗУВАННЯ ЗМІНИ ВКЛАДУ ВИКЛАДАЧА В РОБОТУ КАФЕДРИ З ВИКОРИСТАННЯМ МЕТОДІВ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО АНАЛІЗУ ДАНИХ
 
Creator Melnykov, Oleksandr Yu.
 
Subject teacher assessment; data mining; forecasting; regression; neural networks; perceptron; information system; Unified Modeling Language; Object-Pascal
оценка работы преподавателей; интеллектуальный анализ данных; прогнозирование; регрессия; нейронные сети; персептрон; информационная система; Unified Modeling Language; Object-Pascal
оцінка роботи викладачів; інтелектуальний аналіз даних; прогнозування; регресія; нейронні мережі; персептрон; інформаційна система; Unified Modeling Language; Object-Pascal
 
Description The existing forms and methods of assessing the work of teachers of higher educational institutions are described. The conclusion is made that the combination of indicators into groups (categories) and the introduction of different weight factors depends on the specifics of the institution and the prevailing ideas about the priority of this or that type of activity. Practically all the considered methods do not take into account the change in the contribution share of each teacher in the integral indicator of the work of the whole department (department, faculty). The goal was to predict the change in the contribution of an individual teacher to the indicators of a higher education institution by means of mathematical modeling and intellectual decision-making. The prediction task is identified as a suitable data mining task. Methods for forecasting the assessment of the work of teachers - regression and neural network - were chosen. An object-oriented model of a projected computer system in the language of visual modeling of UML is described. Diagrams of use cases, classes and states are given. The program implementation of the intellectual decision-making system for evaluating the work of teachers of a higher education institution and an example of the system's operation based on real data are described. Conclusions are made about a possible change in the contribution share of each teacher in the indicators of the department.
Описаны существующие формы и методы оценки работы преподавателей высших учебных заведений, а также методы интеллектуального анализа данных, которые могут быть использованы для решения такой задачи. Приведены обработанные данные для моделирования и математические модели для решения задачи прогнозирования методами линейной и экспоненциальной регрессии и методом нейронных сетей, а также объектно-ориентированная модель проектируемой компьютерной системы на языке визуального моделирования UML. Приведено описание компьютерной реализации программной системы, осуществленной в среде визуального программирования Object-Pascal, и пример работы системы на основании реальных данных.
Описано існуючі форми й методи оцінки роботи викладачів вищих навчальних закладів, а також методи інтелектуального аналізу даних, які можуть бути використані для рішення такого завдання. Наведено оброблені дані для моделювання й математичні моделі для рішення завдання прогнозування методами лінійної й експонентної регресії й методом нейронних мереж, а також об’єктно-орієнтована модель проектованої комп'ютерної системи мовою візуального моделювання UML. Наведено опис комп'ютерної реалізації програмної системи, здійсненої в середовищі візуального програмування Object-Pascal, і приклад роботи системи на підставі реальних даних.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2018-02-27
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1949
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 63, No 1 (2018); 266-287
Информационные технологии и средства обучения; Vol 63, No 1 (2018); 266-287
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 63, No 1 (2018); 266-287
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 63, No 1 (2018); 266-287
2076-8184
 
Language rus
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1949/1309
 
Rights Copyright (c) 2018 Oleksandr Yu. Melnykov
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0