Record Details

INFLUENCE OF SUBJECT AND OBJECTIVES FACTORS OF INFORMATIZATION ON THE PEDAGOGICAL DESIGN EFFICIENCY

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title INFLUENCE OF SUBJECT AND OBJECTIVES FACTORS OF INFORMATIZATION ON THE PEDAGOGICAL DESIGN EFFICIENCY
ВЛИЯНИЕ СУБЪЕКТНЫХ И ОБЪЕКТНЫХ ФАКТОРОВ ИНФОРМАТИЗАЦИИ НА ЭФФЕКТИВНОСТЬ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ПРОЕКТИРОВАНИЯ
ВПЛИВ СУБ’ЄКТНИХ І ОБ’ЄКТНИХ ФАКТОРІВ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ НА ЕФЕКТИВНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЕКТУВАННЯ
 
Creator Pushkareva, Tamara O.
 
Subject pedagogical designing, research; subjects and objects of informatization; types of information; Priority in the perception of information; means of informatization; system communication networks; the content & format of information and educational product
педагогическое проектирование; субъекты и объекты информатизации; виды информации; приоритетность в восприятии информации; средства информатизации; системные коммуникационные сети; содержание информационно-обучающих продуктов
педагогічне проектування; дослідження; суб’єкти й об’єкти інформатизації; види інформації; пріоритетність у сприйманні інформації; засоби інформатизації; системні комунікаційні мережі; зміст і формат інформаційно-навчальних продуктів
 
Description In this article, a preliminary terminological analysis of the conceptual apparatus in the direction of computer-oriented informatization of pedagogical designing of educational activity in the structure of general secondary education has been made. The influence of the subject and object factors of the informatization of the educational process on the efficiency of pedagogical design is investigated. The existence of a dual problem in the educational sphere, related both to the formatting of an effective informational and educational product, and to the technologically acceptable component of well-organized computer-oriented support for students, is established. It is carried out the analysis of priority in the perception of varieties of information by the subjects of the educational system, as well as revealed that in the perception of computer information by subjects of different status or age there are differences that are related to their individual needs, desires, inclinations. The means of informative support of educational process are considered and recommendations on their use are given.
В данной статье проведено терминологический анализ понятийного аппарата в области компьютерно-ориентированной информатизации педагогического проектирования обучающей деятельности в структуре среднего образования. Изучено влияние субъектных и объектных условий информатизации процесса обучения на эффективность педагогического проектирования. Установлено существование в образовательной сфере дуальной проблемы, связанной как с формированием качественного информационно-обучающего продукта, так и с технологически-приемлемой структурой компьютерной поддержки учащихся. Проведен анализ приоритетности в аспекте восприятия информации субъектами системы образования разного социально-педагогического статуса, возрастного уровня и индивидуально-волевых качеств. Рассмотрены средства и технологии информативной поддержки процесса обучения и приведены рекомендации относительно их применения.
У даній статті здійснено попередній термінологічний аналіз понятійного апарату в напрямі комп’ютерно орієнтованої інформатизації педагогічного проектування навчальної діяльності в структурі загальної середньої освіти. Досліджено вплив суб’єктних й об’єктних чинників інформатизації навчального процесу на ефективність педагогічного проектування. Встановлено існування в освітній сфері дуальної проблеми, пов’язаної як із форматуванням дієвого інформаційно-навчального продукту, так і з технологічно-прийнятним компонентом упорядкованої комп’ютерно орієнтованої підтримки учнів. Проведено аналіз пріоритетності у сприйманні різновидів інформації суб’єктами навчально-виховної системи. З’ясовано, що у сприйнятті комп’ютерної інформації суб’єктами різного статусу або віку є відмінності, які стосуються їх індивідуальних потреб, бажань, нахилів. Розглянуто засоби інформатизованої підтримки навчального процесу і наведені рекомендації щодо їх використання.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2018-02-27
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1918
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 63, No 1 (2018); 36-46
Информационные технологии и средства обучения; Vol 63, No 1 (2018); 36-46
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 63, No 1 (2018); 36-46
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 63, No 1 (2018); 36-46
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1918/1303
 
Rights Copyright (c) 2018 Tamara O. Pushkareva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0