Record Details

SYSTEMS OF COMPUTER ONTOLOGIES AS A MEANS TO FORM FUTURE ENGINEERING TEACHERS’ DESIGN COMPETENCES

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title SYSTEMS OF COMPUTER ONTOLOGIES AS A MEANS TO FORM FUTURE ENGINEERING TEACHERS’ DESIGN COMPETENCES
СИСТЕМЫ КОМПЬЮТЕРНЫХ ОНТОЛОГИЙ КАК СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ ПРОЕКТИРОВОЧНЫХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ БУДУЩИХ ИНЖЕНЕРОВ-ПЕДАГОГОВ
СИСТЕМИ КОМП’ЮТЕРНИХ ОНТОЛОГІЙ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ПРОЕКТУВАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-ПЕДАГОГІВ
 
Creator Tsidylo, Ivan M.
Kozibroda, Serhii V.
 
Subject engineering teacher; computer ontologies; computer ontologies systems; knowledge base; projecting competences
инженер-педагог, компьютерные онтологии, системы компьютерных онтологий, базы знаний, проектировочные компетентности
інженер-педагог; комп’ютерні онтології; системи комп’ютерних онтологій; бази знань; проектувальні компетентності
 
Description The article presents the results of empirical investigation of efficiency of using computer ontologies systems by future engineering teachers in the sphere of computer technologies as a means to form projecting competences. In the process of the research the components of the projecting competencies formation (motivational and target, cognitive and intellectual, professional, effective and reflexive) have been pointed out and investigated. The authors have analyzed quantitative indices of the level of projecting competencies formation by means of computer ontologies systems and have defined the level of each index development and the general level of their formation. We have also statistically processed the results of the empirical investigation of the use of computer ontologies systems as a means to form projecting competences of future engineering teachers.
В статье раскрыты результаты исследования эффективности использования систем компьютерных онтологий будущими инженерами-педагогами в области компьютерных технологий как средства формирования проектировочных компетентностей. В процессе исследования выделено компоненты сформированности проектировочных компетентностей (мотивационно-целевой, когнитивно-интеллектуальный, профессионально-деятельностный, результативно-рефлексивный), выделены количественные показатели уровня сформированности проектировочных компетентностей с помощью средств систем компьютерных онтологий, обозначено уровни развития каждого показателя и общий уровень их сформированности у будущих инженеров-педагогов. Проведено статистический анализ результатов эмпирического исследования использования систем компьютерных онтологий как средства формирования проектировочных компетентностей будущими инженерами-педагогами.
У статті розкрито результати дослідження ефективності використання систем комп’ютерних онтологій майбутніми інженерами-педагогами в галузі комп’ютерних технологій як засобу формування проектувальних компетентностей. У процесі дослідження виділено компоненти сформованості проектувальних компетентностей (мотиваційно-цільовий, когнітивно-інтелектуальний, професійно-діяльнісний, результативно-рефлексивний). Виокремлено кількісні показники визначення рівня сформованості проектувальних компетентностей засобами систем комп’ютерних онтологій та визначено рівень розвитку кожного з показників і загальний рівень їх сформованості у майбутніх інженерів-педагогів. Здійснено статистичну обробку результатів емпіричного дослідження щодо використання систем комп’ютерних онтологій як засобу формування проектувальних компетентностей майбутніх інженерів-педагогів.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2018-02-27
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Результати експерименту
рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1838
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 63, No 1 (2018); 251-265
Информационные технологии и средства обучения; Vol 63, No 1 (2018); 251-265
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 63, No 1 (2018); 251-265
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 63, No 1 (2018); 251-265
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1838/1296
 
Rights Copyright (c) 2018 Ivan M. Tsidylo, Serhii V. Kozibroda
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0