ОРГАНІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ ЗАСОБАМИ MOODLE В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ОРГАНІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ ЗАСОБАМИ MOODLE В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
ОРГАНИЗАЦИЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ ПОСРЕДСТВОМ ИНСТРУМЕНТОВ MOODLE В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ ORGANIZATION OF STUDENTS’ SELF-STUDY BY MEANS OF MOODLE SYSTEM FOR FOREIGN LANGUAGE LEARNING |
|
Creator |
Rudnitska, Kateryna V.
Drozdova, Veronika V. |
|
Subject |
самоосвіта; самостійна робота студентів; Moodle; іноземна мова; навчально-пізнавальна діяльність; авторський спецкурс; контроль
самообразование; самостоятельная работа студентов; Moodle; иностранный язык; учебно-познавательная деятельность; авторский спецкурс; контроль self-education; students’ self-study; Moodle system; foreign language; educational and cognitive activity; author’s special course; control |
|
Description |
Автори проаналізували проблему організації самостійної роботи студентів у вищій школі на основі вивчення педагогічної, психологічної та методичної літератури, програмно-методичної документації ВНЗ, досвіду практичної роботи. У зв’язку з нормативним збільшенням погодинного навантаження на самостійну роботу студентів виникла необхідність використання Moodle. Виявлено, що організація самостійної роботи студентів засобами Moodle в процесі вивчення іноземної мови недостатньо досліджена. Для розв’язання зазначеної проблеми розроблено нову робочу програму з вивчення іноземної мови студентами економічних спеціальностей першого року навчання й авторський спецкурс «Професійна мова економіста». Визначено основні переваги спецкурсу для організації самостійної роботи студентів, моніторингу й аналізу активності студентів у процесі вивчення іноземної мови. Експериментально перевірено і доведено ефективність організації самостійної роботи студентів засобами Moodle в процесі вивчення іноземної мови.
Авторы проанализировали проблему организации самостоятельной работы студентов в высшей школе на основе изучения педагогической, психологической и методической литературы, программно-методической документации ВУЗов, опыта практической работы. В связи с нормативным увеличением почасовой нагрузки на самостоятельную работу студентов возникла необходимость использования Moodle. Выявлено, что организация самостоятельной работы студентов посредством инструментов Moodle в процессе изучения иностранного языка недостаточно исследована. Для решения указанной проблемы разработана новая рабочая программа по изучению иностранного языка студентами экономических специальностей первого года обучения и авторский спецкурс «Профессиональная речь экономиста». Определены основные преимущества спецкурса для организации самостоятельной работы студентов, мониторинга и анализа активности студентов в процессе изучения иностранного языка. Экспериментально проверена и доказана эффективность организации самостоятельной работы студентов посредством инструментов Moodle в процессе изучения иностранного языка. The authors have analyzed the problem of students’ self-study organization at higher school on the basis of studying pedagogical, psychological and methodical literature, program-methodical documentation of higher educational institutions, experience of practical work. In accordance with the normative increase on students’ self-study load, there was a need to use Moodle system. It has been found out that the organization of students’ self-study by means of Moodle system in the process of foreign language learning has not been properly researched. To solve this problem, a new curriculum and the author’s special course «Professional language of an economist» for foreign language learning have been developed and implemented for the first-year students of economic specialties. The main advantages of the special course for organization of students’ self-study, monitoring and analysis of students’ activity in the process of foreign language learning have been determined. The effectiveness of organization of students’ self-study by means of Moodle system in the process of foreign language learning has been experimentally tested and proved. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2018-02-27
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття — рецензируемая статья — Peer-reviewed Article — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1941
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 63, No 1 (2018); 218-229
Информационные технологии и средства обучения; Vol 63, No 1 (2018); 218-229 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 63, No 1 (2018); 218-229 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 63, No 1 (2018); 218-229 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1941/1306
|
|
Rights |
Copyright (c) 2018 Kateryna V. Rudnitska, Veronika V. Drozdova
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|