Record Details

FORMATION OF PUPILS’ LEXICAL COMPETENCE BY COMPUTER GAMES IN THE STUDY OF UKRAINIAN LANGUAGE

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title FORMATION OF PUPILS’ LEXICAL COMPETENCE BY COMPUTER GAMES IN THE STUDY OF UKRAINIAN LANGUAGE
ФОРМИРОВАНИЕ ЛЕКСИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧЕНИКОВ СРЕДСТВАМИ КОМПЬЮТЕРНЫХ ИГР В ОБУЧЕНИИ УКРАИНСКОМУ ЯЗЫКУ
ФОРМУВАННЯ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ЗАСОБАМИ КОМП’ЮТЕРНИХ ІГОР У НАВЧАННІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
 
Creator Kucheruk, Oksana A.
 
Subject lexical competence; educational computer game; electronic linguodidactics; interactive educational-game complex
лексическая компетентность; учебно-компьютерная игра; электронная лингводидактика; интерактивный учебно-игровой комплекс
лексична компетентність; навчально-комп’ютерна гра; електронна лінгводидактика; інтерактивний навчально-ігровий комплекс
 
Description The article deals with the problem of forming the lexical competence of younger teenage pupils with the use of computer games in the process of learning the Ukrainian language, the ways of its solution and the corresponding methodical recommendations are offered. The importance of creating and using computer games in order to improve the quality level of Ukrainian-language education is substantiated. The essence of the concepts of «lexical competence», «educational computer game» is specified. On the basis of analysis of scientific works, synthesis of educational and methodological ideas, generalization of own experience of pedagogical work the conditions of effective use of educational computer games within the limits of Ukrainian-language education are determined. It has been established that the integration of computer games into the traditional Ukrainian language learning system helps to provide internal motivation for learning, activating pupils ‘cognitive activity, forming general and substantive competencies. It is emphasized that the effectiveness of educational computer games in the language training of students depends on the level of professional education, ICT competence and linguodidactic skill of a teacher-translator. The educational potential of an interactive educational game complex is described, which is to stimulate interest in teaching the Ukrainian language and creates opportunities for the formation of lexical competence on the basis of electronic linguodidactics.
В статье рассмотрена проблема формирования лексической компетентности учащихся младшего подросткового возраста с использованием компьютерных игр в процессе обучения украинскому языку, предложены пути ее решения и соответствующие методические рекомендации. Обоснована актуальность создания и использования компьютерных игр с целью повышения качественного уровня украиноязычного образования. Уточнена сущность понятий «лексическая компетентность», «учебно-компьютерная игра». На основе анализа научных работ, синтеза учебно-методических идей, обобщения собственного опыта педагогической работы определены условия эффективного использования учебно-компьютерных игр в украиноязычном образовании. Установлено, что интеграция компьютерных игр в традиционную систему обучения украинскому языку способствует обеспечению внутренней мотивации к обучению, активизации познавательной деятельности учащихся, формированию общих и предметных компетентностей. Акцентировано, что эффективность учебных компьютерных игр в языковой подготовке учащихся зависит от уровня профессионального образования, ИКТ-компетентности и лингвометодического мастерства учителя-словесника. Описан учебный потенциал интерактивного учебно-игрового комплекса, который состоит в стимулировании интереса к обучению украинскому языку и создает возможности для формирования лексической компетентности на основе электронной лингводидактики.
У статті розглянуто проблему формування лексичної компетентності учнів молодшого підліткового віку з використанням комп’ютерних ігор у процесі навчання української мови, запропоновано шляхи її розв’язання і відповідні методичні рекомендації. Обґрунтовано актуальність створення й використання комп’ютерних ігор з метою підвищення якісного рівня українськомовної освіти. Уточнено сутність понять «лексична компетентність», «навчально-комп’ютерна гра». На основі аналізу наукових праць, синтезу навчально-методичних ідей, узагальнення власного досвіду педагогічної роботи визначено умови ефективного використання навчально-комп’ютерних ігор у межах українськомовної освіти. Установлено, що інтеграція комп’ютерних ігор у традиційну систему навчання української мови сприяє забезпеченню внутрішньої мотивації до навчання, активізації пізнавальної діяльності учнів, формуванню загальних і предметних компетентностей. Наголошено, що ефективність навчальних комп’ютерних ігор у мовній підготовці учнів залежить від рівня професійної освіти, ІКТ-компетентності й лінгвометодичної майстерності вчителя-словесника. Описано навчальний потенціал інтерактивного навчально-ігрового комплексу, що полягає в стимулюванні інтересу до навчання української мови й створює можливості для формування лексичної компетентності на засадах електронної лінгводидактики.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2018-02-27
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
аналіз науково-методичних праць з проблемних питань формування лексичної компетентності учнів засобами навчально-комп’ютерних ігор, синтез навчально-методичних ідей; узагальнення власного педагогічного досвіду в системі українськомовної освіти; метод опис
Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1994
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 63, No 1 (2018); 47-55
Информационные технологии и средства обучения; Vol 63, No 1 (2018); 47-55
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 63, No 1 (2018); 47-55
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 63, No 1 (2018); 47-55
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1994/1311
 
Rights Copyright (c) 2018 Oksana A. Kucheruk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0