USE OF MOODLE-BASED INFORMATIONAL TECHNOLOGIES FOR TEST TASKS ANALYSIS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
USE OF MOODLE-BASED INFORMATIONAL TECHNOLOGIES FOR TEST TASKS ANALYSIS
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ДЛЯ АНАЛИЗА ТЕСТОВЫХ ЗАДАНИЙ НА БАЗЕ СИСТЕМЫ MOODLE ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ АНАЛІЗУ ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ НА БАЗІ СИСТЕМИ MOODLE |
|
Creator |
Koretska, Victoria O.
Shlianchak, Svitlana O. |
|
Subject |
test; test task; Moodle; statistics; test analysis
тест; тестовое задание; Moodle; статистика; анализ теста тест; тестове завдання; Moodle; статистика; аналіз тесту |
|
Description |
Active implementation of the education controlling systems into the educational process stipulates the realization of automatic control of the level of students’ training. In such circumstances, there arises an opportunity to explore integrated means which can be used to evaluate the quality of testing materials. An overview of embedded functions of the Moodle system for test analysis according to statistical characteristics is presented in the article. Empirical studies of the test on a representative sample of test takers help to evaluate the informativity of tasks. The test is formed by such a system of tasks which provides informative assessment of the level and quality of students’ training. Characteristics of the test as a means of pedagogical measuring show the dependence of informational content of the test on the characteristics of test tasks and on the level of students’ training. The work with the "Statistics" module is considered in detail. Pedagogical potential of built-in LMS Moodle services and their use in the educational measurement theory is shown.
Активное внедрение в образовательный процесс систем управления обучением предусматривает реализацию автоматизированного контроля уровня подготовки студентов. В таких условиях открывается возможность изучения встроенных средств, которые можно использовать для оценки качества тестовых контрольно-измерительных материалов. В статье представлен обзор возможностей системы Moodle для проведения анализа теста по статистическим характеристикам. Подробно рассмотрена работа с модулем «Статистика». Показано педагогический потенциал встроенных средств LMS Moodle и их использования в теории образовательных измерений. Рассмотрены основные функциональные аспекты, которые нужно учитывать в процессе усовершенствования тестовых заданий и повышения их качества. Раскрыто содержание понятий: средняя оценка, медиана, стандартное отклонение, асимметрия распределения, эксцесс распределения, коэффициент внутренней согласованности, соотношение ошибок, стандартная ошибка. Также акцентировано внимание на интерпретации таких показателей: успеваемость, стандартное отклонение, оценка наугад, назначенный вес, эффективный вес и др. В статье используются данные проведенного тестирования студентов в курсе «Программирование», который можно просмотреть в гостевом доступе на сайте Moodle ЦГПУ. Активне впровадження в освітній процес систем управління навчанням передбачає реалізацію автоматизованого контролю рівня підготовки студентів. У таких умовах відкривається можливість вивчення вбудованих засобів, які можна використовувати для оцінювання якості тестових контрольно-вимірювальних матеріалів. У статті представлено огляд вбудованих можливостей системи Moodle для проведення аналізу тесту за статистичними характеристиками. Детально розглянуто роботу з модулем «Статистика». Показано педагогічний потенціал вбудованих механізмів LMS Moodle та їх використання в теорії освітніх вимірювань. Розглянуто ключові функціональні аспекти, які необхідно враховувати у процесі вдосконалення тестових завдань і підвищення їх якості. Розкрито зміст понять: середня оцінка, медіана, стандартне відхилення, асиметрія розподілу, ексцес розподілу, коефіцієнт внутрішньої узгодженості, співвідношення помилок, стандартна помилка. Також охарактеризовано, як інтерпретувати такі показники: успішність, стандартне відхилення, оцінка навмання, призначена вага, ефективна вага, розрізнення, ефективність розрізнення. У статті було використано дані проведеного тестування студентів у курсі «Програмування», який можна переглянути в гостьовому доступі на сайті Moodle ЦДПУ. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-12-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття — рецензируемая статья — Peer-reviewed Article In the study, we used the following methods of scientific and pedagogical research, analysis, synthesis, prediction, generalization, ordering test materials, teacher observation. |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1859
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 62, No 6 (2017); 130-139
Информационные технологии и средства обучения; Vol 62, No 6 (2017); 130-139 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 62, No 6 (2017); 130-139 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 62, No 6 (2017); 130-139 2076-8184 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1859/1284
|
|
Rights |
Copyright (c) 2017 Victoria O. Koretska, Svitlana O. Shlianchak
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|