MODELLING OF HIGHER EDUCATION DEVELOPMENT BASED ON COMPETENCE APPROACH AND PERSONAL ORIENTED EDUCATIONAL TRAJECTORIES
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
MODELLING OF HIGHER EDUCATION DEVELOPMENT BASED ON COMPETENCE APPROACH AND PERSONAL ORIENTED EDUCATIONAL TRAJECTORIES
МОДЕЛИРОВАНИЕ РАЗВИТИЯ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ НА БАЗЕ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА И ЛИЧНОСТНО ОРИЕНТИРОВАННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТРАЕКТОРИЙ МОДЕЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА БАЗІ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ТА ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНИХ ОСВІТНІХ ТРАЄКТОРІЙ |
|
Creator |
Kovaliuk, Тetiana V.
Pasichnyk, Volodymyr V. Kunanets, Nataliia E. |
|
Subject |
competence; model of education; model of university; student-centered approach; person-oriented educational trajectories
компетентности; модель образования; модель университета; студентоцентрированный поход; личностноориентированные образовательные траектории компетентності; модель освіти; модель університету; студентоцентрований підхід; особистісноорієнтовані освітні траєкторії |
|
Description |
The article is devoted to the methodological problem of organizing the educational process in higher educational institutions in order to provide high-quality training of specialists in accordance with the demands of the labor market and the student's career desire. It is shown that the realization of individual educational trajectories that take into account the personal characteristics of education applicants is a way to improve the quality of education. The analysis of modern education models and university models is carried out. It is determined that the student-centered model of education, based on which is a competence model of a specialist, gives students more chance for getting the first place in the labor market. An innovative entrepreneurial model of the university is considered as an effective model of the university, which provides project-oriented university management. It is shown that the university model of the future should resemble a model of a flexible modern company, be an incubator of startups, a center for the development of a region, a city, a cluster, and an industry.
В статье рассмотрена методологическая проблема организации образовательного процесса в высших учебных заведениях с целью обеспечения качественной подготовки специалистов в соответствии с требованиями рынка труда и карьерных пожеланий студентов. Показано, что реализация индивидуальных образовательных траекторий является способом повышения качества обучения. Проанализированы современные модели высшего образования и модели университетов. Обоснован тезис о том, что студентоцентрованована модель образования, в основе которой компетентностная модель специалиста, предоставляет студентам больше шансов получить преимущества на рынке труда. Отмечается, что эффективной моделью университета можно считать инновационную предпринимательскую модель, которая обеспечивает проектно-ориентированное управление университетом, однако модель университета будущего должна быть моделью, которая сочетает в себе преимущества гибкой современной компании, инкубатора стартапов, центра развития региона, города, кластера, индустрии. У статті розглянута методологічна проблема організації освітнього процесу у вищих навчальних закладах з метою забезпечення якісної підготовки фахівців відповідно до вимог ринку праці та кар’єрних бажань студентів. Показано, що реалізація індивідуальних освітніх траєкторій є способом підвищення якості навчання. Здійснено аналіз сучасних моделей освіти та моделей університетів. Визначено, що студентоцентрованована модель освіти, в основі якої є компетентнісна модель фахівця, надає студентам більше шансів отримати переваги на ринку праці. Відзначається, що ефективною моделлю університету можна вважати інноваційну підприємницьку модель, яка забезпечує проектно-орієнтоване управління університетом, проте модель університету майбутнього має бути моделлю, що поєднує в собі переваги гнучкої сучасної компанії, інкубатора стартапів, центру розвитку регіону, міста, кластера, індустрії. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-10-31
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття Огляд літератури; Методологія Peer-reviewed Article — рецензируемая статья — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1791
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 61, No 5 (2017); 245-260
Информационные технологии и средства обучения; Vol 61, No 5 (2017); 245-260 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 61, No 5 (2017); 245-260 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 61, No 5 (2017); 245-260 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1791/1248
|
|
Rights |
Copyright (c) 2017 Тetiana V. Kovaliuk, Volodymyr V. Pasichnyk, Nataliia E. Kunanets
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|