Record Details

FORMATION OF THE TEACHER-RESEARCHER ACADEMIC CULTURE IN A DIGITAL CREATIVE ENVIRONMENT

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title FORMATION OF THE TEACHER-RESEARCHER ACADEMIC CULTURE IN A DIGITAL CREATIVE ENVIRONMENT
ФОРМИРОВАНИЕ АКАДЕМИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ ПЕДАГОГА-ИССЛЕДОВАТЕЛЯ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВОЙ ТВОРЧЕСКОЙ СРЕДЫ
ФОРМУВАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ПЕДАГОГА-ДОСЛІДНИКА В УМОВАХ ЦИФРОВОГО ТВОРЧОГО СЕРЕДОВИЩА
 
Creator Semenoh, Olena M.
Semenikhina, Olena V.
Bezuhlyi, Dmytro S.
 
Subject academic culture; the culture of creative-critical thinking; academic language culture; narrative and digital culture; teacher-researcher; a digital creative environment
академическая культура; культура творчески-критического мышления; научная языковая культура; нарративно-цифровая культура; педагог-исследователь; цифровая творческая среда
академічна культура; культура творчо-критичного мислення; наукова мовна культура; наративно-цифрова культура; педагог-дослідник; цифрове творче середовище
 
Description The article outlines conceptual foundations of the future teachers-researchers academic culture formation in a digital creative environment. Academic culture of the researcher as an integral personal characteristic that is manifested in the culture of creative-critical thinking, academic virtue, scientific linguistic, narrative-digital culture has been investigated. The formation of the academic culture of the future teacher-researcher in terms of digital creative environment is seen as a complex, multidimensional process of qualitative changes, which happens in stages. The digital creative environment as a learning environment that involves the purposeful use of tools, technologies and information resources that enable creative expression of personality by means of digital technologies, integrating information and communication technologies, intellectual systems, human sensitivity and contextual experience of scientific and pedagogical activity has been defined.
В статье обозначены концептуальные основы формирования академической культуры будущих педагогов-исследователей в условиях цифровой творческой среды. Академическую культуру исследователя исследовано как интегральную личностную характеристику, которая находит проявление в культуре творчески-критического мышления, академической добродетели, научной языковой, нарративно-цифровой культуре. Цифровая творческая среда определена как такая учебная среда, которая предусматривает целенаправленное использование средств, технологий и информационных ресурсов, которые делают возможным творческое самовыражение личности средствами цифровых технологий, интегрируя информационно-коммуникационные технологии, интеллектуальные системы, человеческую сенситивность и контекстуальный опыт научно-педагогической деятельности.
У статті окреслено концептуальні основи формування академічної культури майбутніх педагогів-дослідників в умовах цифрового творчого середовища. Академічну культуру дослідника досліджено як інтегральну особистісну характеристику, що знаходить прояв у культурі творчо-критичного мислення, академічної доброчесності, науковій мовній, наративно-цифровій культурі. Цифрове творче середовище визначено як таке навчальне середовище, що передбачає цілеспрямоване використання засобів, технологій та інформаційних ресурсів, які уможливлюють творче самовираження особистості засобами цифрових технологій, інтегруючи інформаційно-комунікаційні технології, інтелектуальні системи, людську сенситивність і контекстуальний досвід науково-педагогічної діяльності.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1917
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 62, No 6 (2017); 240-251
Информационные технологии и средства обучения; Vol 62, No 6 (2017); 240-251
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 62, No 6 (2017); 240-251
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 62, No 6 (2017); 240-251
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1917/1286
 
Rights Copyright (c) 2017 Olena M. Semenoh, Olena V. Semenikhina, Dmytro S. Bezuhlyi
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0