Record Details

ORGANIZATIONAL CULTURE AND TECHNOLOGY-INFUSED MANAGEMENT IN HIGHER EDUCATION: THEORETICAL AND EMPIRICAL ASPECTS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ORGANIZATIONAL CULTURE AND TECHNOLOGY-INFUSED MANAGEMENT IN HIGHER EDUCATION: THEORETICAL AND EMPIRICAL ASPECTS
ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА ФОРМИРОВАНИЯ ОРГАНИЗАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ ВЫСШЕГО УЧЕБНОГО ЗАВЕДЕНИЯ В КОНТЕКСТЕ ИНФОРМАТИЗАЦИИ МЕНЕДЖМЕНТА
ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА ФОРМУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ У КОНТЕКСТІ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ МЕНЕДЖМЕНТУ
 
Creator Boichuk, Petro M.
Fast, Olha L.
 
Subject organizational culture; technology-infused management in higher education; ICT application tools; leadership
организационная культура; технологически емкий образовательный менеджмент; информационно-коммуникационные технологии и средства; управление
організаційна культура; технологічно-місткий освітній менеджмент; інформаційно-комунікаційні технології і засоби; управління
 
Description The paper provides an overview of the research sources, methodology and main findings of the research of a higher educational institution organizational culture and technology-infused management correlation. Based on the recent research, the authors provided the definition of the organizational culture concept. The research revealed that the current organizational culture of the Lutsk Pedagogical College is more like market culture. The respondents in the present study defined the adhocracy culture as the desirable organizational culture in the College. Notably, the results of the in-depth interview based on expert assessment method indicated that teachers were moderately satisfied with the level of competence of the administrative staff to meet challenges of technology-infused management at their higher educational institution.
Статья освещает анализ научных источников, методологические основы и практические достижения в изучении взаимосвязей между типом организационной культуры вуза и компетентностью менеджеров в информатизации системы управления в высшей школе. На основе анализа зарубежных и отечественных исследований авторами интерпретируется сущность понятия организационной культуры высшего учебного заведения. По результатам эмпирических исследований установлено, что респонденты относят актуальную организационную культуру учебного заведения к рыночно ориентированному типу; одновременно желаемым типом организационной культуры оказался адхократический тип. Использование методов интервью и экспертной оценки позволило установить удовлетворенность респондентов уровнем компетентности администрации учебного заведения по реализации технологически емкого образовательного менеджмента.
Стаття висвітлює аналіз наукових джерел, методологічні основи та практичні здобутки у вивченні взаємозв’язків між типом організаційної культури ВНЗ та компетентністю менеджерів щодо інформатизації системи управління у вищій школі. На підґрунті аналізу закордонних і вітчизняних досліджень авторами дефініційовано сутність поняття організаційної культури вищого навчального закладу. За результатами емпіричних досліджень з’ясовано, що респонденти відносять актуальну організаційну культуру навчального закладу до ринково-зорієнтовано типу; водночас бажаним типом організаційної культури виявився адхократичний тип. Використання методів інтерв’ю й експертної оцінки дозволило встановити задоволеність респондентів рівнем компетентності адміністрації навчального закладу щодо реалізації технологічно-місткого освітнього менеджменту.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor Lutsk Pedagogical College


 
Date 2017-10-31
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

Peer-reviewed Article
Article
рецензируемая статья

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1764
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 61, No 5 (2017); 219-232
Информационные технологии и средства обучения; Vol 61, No 5 (2017); 219-232
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 61, No 5 (2017); 219-232
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 61, No 5 (2017); 219-232
2076-8184
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1764/1247
 
Rights Copyright (c) 2017 Petro M. Boichuk, Olha L. Fast
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0