USE OF COMPUTER TYPHLOTECNOLOGIES AND TYPHLODEVICES IN INCLUSIVE EDUCATIONAL SPACE OF UNIVERSITY
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
USE OF COMPUTER TYPHLOTECNOLOGIES AND TYPHLODEVICES IN INCLUSIVE EDUCATIONAL SPACE OF UNIVERSITY
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ СОВРЕМЕННЫХ КОМПЬЮТЕРНЫХ ТИФЛОТЕХНОЛОГИЙ И ТИФЛОСРЕДСТВ В ИНКЛЮЗИВНОМ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОСТРАНСТВЕ УНИВЕРСИТЕТА ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНИХ ТИФЛОТЕХНОЛОГІЙ ТА ТИФЛОЗАСОБІВ У ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ УНІВЕРСИТЕТУ |
|
Creator |
Hurenko, Olga I.
Alekseeva, Hanna M. Lopatina, Hanna O. Kravchenko, Nataliia V. |
|
Subject |
computer technologies; typhlotechnologies; typhlodevices; visual disturbance; inclusive educational space of higher school
компьютерные технологии; тифлотехнологии; тифлосредства; нарушения зрения; инклюзивное образовательное пространство ВУЗ комп’ютерні технології; тифлотехнології; тифлозасоби; порушення зору; інклюзивний освітній простір ВНЗ |
|
Description |
The article presents the results of the study, focusing on using modern computer typhlotechnologies and typhlodevices in inclusive educational space of higher school, which has been carried out by lecturers of Berdiansk State Pedagogical University. It has been demonstrated that the University successfully implements inclusive education of students with visual disturbances. The fundamental principles of higher education accessibility with application of computer technologies for persons with visual disturbances have been substantiated. The study provides the characterization of modern computer typhlotechnologies and teaching typhlodevices, determines their didactic potential and methodology of their implementation in the context of inclusive education in a higher educational establishment. The necessity of revealing higher schools experience in the sphere of introduction computer technologies and special didactic methods into educational process of students with special needs is emphasized.
В статье представлены некоторые результаты работы преподавателей Бердянского государственного педагогического университета по использованию современных компьютерных тифлотехнологий и тифлосредств в инклюзивном образовательном пространстве ВУЗа. Отмечается, что в университете успешно осуществляется инклюзивное образование студентов с нарушениями зрения. Обоснованы основные принципы доступности высшего образования с использованием компьютерных технологий для людей с нарушениями зрения. Охарактеризованы современные обучающие компьютерные тифлотехнологии и тифлосредства, определены их дидактические возможности и методы их применения в контексте инклюзивного образования в ВУЗе. Подчеркивается необходимость раскрытия опыта высших учебных заведений по внедрению компьютерных технологий и специальных дидактических методов в процесс обучения студентов с особенными потребностями. У статті представлені певні результати роботи викладачів Бердянського державного педагогічного університету щодо використання сучасних комп’ютерних тифлотехнологій та тифлозасобів у інклюзивному освітньому просторі вищого навчального закладу. Зазначено, що в університеті успішно здійснюється інклюзивне навчання студентів із вадами зору. Обґрунтовані основні засади забезпечення доступності вищої освіти із застосуванням комп’ютерних технологій для осіб із вадами зору. Схарактеризовані сучасні комп’ютерні тифлотехнології та тифлозасоби навчання, визначені їх дидактичні можливості та методика їх застосування в контексті інклюзивної освіти у вищому навчальному закладі. Підкреслена необхідність розкриття досвіду вищих навчальних закладів щодо упровадження комп’ютерних технологій і спеціальних дидактичних методик у процес навчання студентів з особливими потребами. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-10-31
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття Огляд літератури; Теоретичні аспекти дослідження; Планування експерименту рецензируемая статья — Peer-reviewed Article — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1782
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 61, No 5 (2017); 61-75
Информационные технологии и средства обучения; Vol 61, No 5 (2017); 61-75 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 61, No 5 (2017); 61-75 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 61, No 5 (2017); 61-75 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1782/1246
|
|
Rights |
Copyright (c) 2017 Olga I. Hurenko, Hanna M. Alekseeva, Hanna O. Lopatina, Nataliia V. Kravchenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|