Record Details

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL BASES FOR THE CREATION OF AN AUTOMATED SYSTEM FOR THE DIAGNOSIS OF LEVELS OF PERCEPTION CHANNELS DEVELOPMENT (PERCEPTION.GUIDE)

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL BASES FOR THE CREATION OF AN AUTOMATED SYSTEM FOR THE DIAGNOSIS OF LEVELS OF PERCEPTION CHANNELS DEVELOPMENT (PERCEPTION.GUIDE)
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБОСНОВАНИЕ СОЗДАНИЯ АВТОМАТИЗИРОВАННОЙ СИСТЕМЫ ДИАГНОСТИКИ УРОВНЕЙ РАЗВИТИЯ КАНАЛОВ ВОСПРИЯТИЯ (PERCEPTION.GUIDE)
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ СТВОРЕННЯ АВТОМАТИЗОВАНОЇ СИСТЕМИ ДІАГНОСТИКИ РІВНІВ РОЗВИТКУ КАНАЛІВ СПРИЙНЯТТЯ (PERCEPTION.GUIDE)
 
Creator Vorobiyenko, Petro P.
Vasylenko, Oksana A.
Chepelyuk, Nataliya I.
 
Subject perception, representative systems, modality, channels of information perception, the predominant perception channel, the perception model, information and communication technologies (ICT)
восприятие; репрезентативные системы; модальность; каналы восприятия информации; доминирующий канал восприятия; модель восприятия; информационно-коммуникационные технологии
сприйняття; репрезентативні системи; модальність; канали сприйняття інформації; домінуючий канал сприйняття; модель сприйняття; інформаційно-комунікаційні технології
 
Description The article describes the results of research on the process of human perception of information, the definitions of the main channels of perception of the external world, and the diagnoses of the prevailing channel. The experience and practical achievements of scientists are analyzed in the context of psychology, pedagogy, socionics, neurolinguistic programming. Certain methods for diagnosing the dominant channel of human perception of information using electronic resources and software complexes are considered. An extended model of the process of human information perception is presented based on the three-element classification of personality types: visual, audial, kinesthetic. The main stages of the creation of an automated "perception.guide" system for diagnosing the leading channel of information perception with the purpose of choosing the most effective teaching methods using information and communication technologies are revealed. The advantages of using the system for educational purposes are determined.
В статье описаны результаты исследования работ по изучению процесса восприятия информации человеком, определения основных каналов восприятия внешнего мира и диагностики преобладающего среди них. Проанализирован опыт и практические наработки учёных в разрезе психологии, педагогики, соционики, нейролингвистического программирования. Рассмотрены некоторые методики диагностики доминирующего канала восприятия информации человеком с помощью электронных ресурсов и программных комплексов. Представлена расширенная модель процесса восприятия информации человеком, на основании трехэлементной классификации типов личности: визуал, аудиал, кинестетик. Раскрыты основные этапы создания автоматизированной системы perception.guide для диагностики ведущего канала восприятия информации с целью выбора наиболее эффективных методов обучения с применением информационно-коммуникационных технологий. Определены преимущества использования системы в образовательных целях.
У статті описані результати дослідження робіт щодо вивчення процесу сприйняття інформації людиною, визначено основні канали сприйняття зовнішнього світу і діагностики переважаючого серед них. Проаналізовано досвід і практичні напрацювання вчених у розрізі психології, педагогіки, соціоніки, нейролінгвістичного програмування. Розглянуто деякі методики діагностики домінуючого каналу сприйняття інформації людиною за допомогою електронних ресурсів і програмних комплексів. Представлена розширена модель процесу сприйняття інформації людиною, на підставі трьохелементної класифікації типів особистості: візуал, аудіал, кінестетик. Розкрито основні етапи створення автоматизованої системи perception.guide для діагностики провідного каналу сприйняття інформації з метою вибору найбільш ефективних методів навчання із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій. Визначено переваги використання системи в освітніх цілях.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article
Огляд літератури; Теоретичні аспекти дослідження;
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1923
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 62, No 6 (2017); 225-239
Информационные технологии и средства обучения; Vol 62, No 6 (2017); 225-239
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 62, No 6 (2017); 225-239
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 62, No 6 (2017); 225-239
2076-8184
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1923/1287
 
Rights Copyright (c) 2017 Petro P. Vorobiyenko, Oksana A. Vasylenko, Nataliya I. Chepelyuk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0