Record Details

STEM-EDUCATION: MAIN DEFINITIONS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title STEM-EDUCATION: MAIN DEFINITIONS
STEM-ОБРАЗОВАНИЕ: КЛЮЧЕВЫЕ ДЕФИНИЦИИ
STEM-ОСВІТА: ОСНОВНІ ДЕФІНІЦІЇ
 
Creator Stryzhak, Oleksandr Ye.
Slipukhina, Іryna A.
Polikhun, Nataliia I.
Chernetckiy, Ihor S.
 
Subject STEM-education; STEM-learning; STEM-areas; STEM-competencies; STEM-laboratory; STEM-centre; interdisciplinarity
STEM-образование; STEM-обучения; STEM-сферы деятельности; STEM-компетенции; STEM-лаборатория; STEM-центр; междисциплинарность
STEM-освіта; STEM-навчання; STEM-сфери діяльності; STEM-компетенції;STEM-лабораторія; STEM-центр; міждисциплінарність
 
Description The content analysis of key concepts of STEM is conducted. The essence of the new approach in education is established. The relevance of STEM education is related to the requirements of the world labor market. The content of the most demanded in the labor market of the XXI century, competencies and skills are presented in the article. The purpose, task, structure, content and expected results of the introduction and development of STEM-education in Ukraine are determined. Accordance of STEM-education with the conceptual foundations for the development of the "New Ukrainian School" is defined. The main definitions of STEM-education are offered. It was noted that a special place in the formation of its content is transdisciplinary approach, cognitive technologies in the organization of cognitive activity. Possible ways of further development of STEM-learning in Ukrainian education are considered.
Проведен содержательный анализ ключевых понятий STEM, которые являются основополагающими в понимании сущности нового образовательного направления. Установлено, что актуальность STEM-образования детерминирована существенным отставанием системы образования от требований современного рынка труда. Раскрыто содержание наиболее востребованных в XXI веке компетенций и навыков. Определены цели, задачи, структура, содержание и ожидаемые результаты внедрения и развития STEM-образования в Украине, доказано ее соответствие концептуальным основам развития средней школы «Новая украинская школа». Предложены основные дефиниции STEM-образования. Выяснено, что особое место в формировании ее содержания занимают междисциплинарный и компетентностный подходы, проблемно ориентированное обучение, когнитивные технологии в организации познавательной деятельности. Рассмотрены направления дальнейшего развития STEM-обучения в отечественном образовании.
Проведено аналіз змісту ключових понять STEM, які є основоположними в розумінні сутності нового освітнього напряму. Встановлено, що актуальність STEM-підходу у навчанні детермінована істотним відставанням системи освіти від вимог сучасного ринку праці. Розкрито зміст найбільш затребуваних в XXI столітті компетенцій і навичок. Визначено цілі, завдання, структуру, зміст, очікувані результати впровадження і розвитку STEM-освіти в Україні, а також доведено її відповідність концептуальним основам розвитку середньої школи «Нова українська школа». Запропоновано основні дефініції STEM-освіти. З’ясовано, що особливе місце у формуванні її змісту займають міждисциплінарний і компетентнісний підходи, проблемно орієнтоване навчання, когнітивні технології в організації пізнавальної діяльності. Розглянуто напрями подальшого розвитку STEM-навчання у вітчизняній освіті.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Теоретичні аспекти дослідження, огляд літератури
рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1753
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 62, No 6 (2017); 16-33
Информационные технологии и средства обучения; Vol 62, No 6 (2017); 16-33
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 62, No 6 (2017); 16-33
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 62, No 6 (2017); 16-33
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1753/1276
 
Rights Copyright (c) 2017 Oleksandr Ye. Stryzhak, Іryna A. Slipukhina, Nataliia I. Polikhun, Ihor S. Chernetckiy
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0