Record Details

THE STATUS OF INFORMATION SECURITY COMPETENCE FORMEDNESS OF FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHERS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title THE STATUS OF INFORMATION SECURITY COMPETENCE FORMEDNESS OF FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHERS
СОСТОЯНИЕ СФОРМИРОВАННОСТИ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ПО ИНФОРМАЦИОННОЙ БЕЗОПАСНОСТИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ИНФОРМАТИКИ
СТАН СФОРМОВАНОСТІ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ З ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ
 
Creator Oleksiuk, Vasyl P.
Oleksiuk, Olesia R.
 
Subject cybersecurity; information security; future teacher of computer science; competence; cloud technologies; pedagogical experiment
кибербезопасность; информационная безопасность; будущий учитель информатики; компетентность; облачные технологии; педагогический эксперимент
кібербезпека; інформаційна безпека; майбутній учитель інформатики; компетентність; хмарні технології; педагогічний експеримент
 
Description In the article there are explored the concepts of cybersecurity and information security. It is proved that cybersecurity can’t be fully ensured without teaching to principles and rules of information security. The authors have analyzed the specificity of the future computer science teachers' study in the context of developing of their competences necessary for safe students’ activity in the computer networks and Internet. Particular attention is paid to the threats arising after introduction cloud technologies various service models into the educational process. The article focuses on methods and stages of the pedagogical investigation of correlation between the operational and reflective components of the professional competencies of future computer science teachers.
В статье исследованы понятия кибернетической и информационной безопасности. На основе анализа научно-методической литературы доказано, что кибербезопасность, как состояние защищенности компьютерных систем не может быть обеспечена в полной мере, без информирования и разъяснения пользователям принципов и правил информационной безопасности. Авторами проанализирована специфика обучения будущих учителей информатики в контексте развития у них компетентностей, необходимых для безопасной деятельностив компьютерных сетях и Интернете. Исследованы виды угроз, которые возникают в результате внедрения в учебный процесс различных сервисных моделей облачных технологий. Описана методика и этапы педагогического исследования корреляции когнитивно-операционного и личностно-рефлексивного компонентов профессиональных компетенций будущих учителей информатики.
У статті досліджено поняття кібернетичної й інформаційної безпеки. На основі аналізу науково-методичної літератури доведено, що кібербезпека, як стан захищеності комп’ютерних систем, не може бути забезпечена повною мірою без інформування та роз’яснення користувачам принципів і правил інформаційної безпеки. Авторами проаналізовано специфіку навчання майбутніх учителів інформатики у контексті розвитку у них компетентностей, що необхідні для безпечної діяльності студентів у комп'ютерних мережах. Досліджено види загроз, які виникають внаслідок упровадження у навчальний процес різних сервісних моделей хмарних технологій. Описано методику й етапи педагогічного дослідження кореляції когнітивно-операційного й особистісно-рефлексивного складників фахових компетентностей майбутніх учителів інформатики.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

рецензована стаття
Огляд літератури; Результати експерименту; Опитування/Анкетування
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1906
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 62, No 6 (2017); 277-291
Информационные технологии и средства обучения; Vol 62, No 6 (2017); 277-291
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 62, No 6 (2017); 277-291
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 62, No 6 (2017); 277-291
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1906/1285
 
Rights Copyright (c) 2017 Vasyl P. Oleksiuk, Olesia R. Oleksiuk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0