CLOUD PLATFORM OF THE MODERN UNIVERSITY AS THE PREREQUISITE OF TRANSITION TO THE INNOVATIVE MODEL OF ECONOMIC DEVELOPMENT
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
CLOUD PLATFORM OF THE MODERN UNIVERSITY AS THE PREREQUISITE OF TRANSITION TO THE INNOVATIVE MODEL OF ECONOMIC DEVELOPMENT
ОБЛАЧНАЯ ПЛАТФОРМА СОВРЕМЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА – ПРЕДПОСЫЛКА ПЕРЕХОДА К ИННОВАЦИОННОЙ МОДЕЛИ ЭКОНОМИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ ХМАРО ОРІЄНТОВАНА ПЛАТФОРМА СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ – ПЕРЕДУМОВА ПЕРЕХОДУ ДО ІННОВАЦІЙНОЇ МОДЕЛІ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ |
|
Creator |
Kaminskyi, Oleh Ye.
Yereshko, Yuliia O. Kyrychenko, Serhii O. |
|
Subject |
information technology; IT infrastructure of the university; cloud-oriented platforms; intellectual capital; innovative development; knowledge management
информационные технологии; ИТ-инфраструктура ВУЗа; облако ориентированная платформа; интеллектуальный капитал; инновационное развитие; управление знаниями інформаційні технології; ІТ-інфраструктура ВНЗ; хмаро орієнтована платформа; інтелектуальний капітал; інноваційний розвиток; управління знаннями |
|
Description |
The article deals with the main principles of building the IT infrastructure of higher educational institutions of Ukraine based on the cloud platform as the ground for the formation of domestic intellectual capital and the prerequisite for the transition of the domestic economy to the innovative development model. The authors identify the main problems of using the cloud technologies in the system of higher education in Ukraine and options for their solution by implementing an innovative cloud-oriented platform for educational institutions. The implementation of the innovative cloud-based platform will allow the most part of the learning process to be transferred to the cloud environment, which corresponds to the latest trends in the development of innovation in the fields of education and economics. The development of its own training services and software products will stimulate the development of software, as a type of activity of technology parks, reinvesting income from development into higher education, and will also attract students to scientific research.
В статье исследованы основные подходы к построению ИТ-инфраструктуры высших учебных заведений Украины на базе облако ориентированной платформы, как основы формирования отечественного интеллектуального капитала и одного из условий перехода отечественной экономики к инновационной модели развития. Авторы определяют основные проблемы применения облачных технологий в системе высшего образования Украины и варианты их решения путем реализации инновационной облако ориентированной платформы для учебных заведений. Реализация инновационной облако ориентированной платформы позволит перенести большую часть учебного процесса в облачную среду, что отвечает последним трендам развития инноваций в сферах образования и экономики. Разработка собственных учебных сервисов и программных продуктов будет стимулировать разработку программного обеспечения, как вид деятельности технопарков, реинвестирование доходов от разработки в развитие высших учебных заведений, а также будет способствовать привлечению студентов к научным исследованиям. У статті досліджені основні засади побудови ІТ-інфраструктури вищих навчальних закладів України на базі хмаро орієнтованої платформи, як основи формування вітчизняного інтелектуального капіталу і передумови переходу вітчизняної економіки до інноваційної моделі розвитку. Автори визначають основні проблеми застосування хмарних технологій у системі вищої освіти України і варіанти їх розв’язання шляхом реалізації інноваційної хмаро орієнтованої платформи для навчальних закладів. Реалізація інноваційної хмаро орієнтованої платформи дозволить перенести більшу частину навчального процесу до хмарного середовища, що відповідає останнім трендам розвитку інновацій у сферах освіти й економіки. Розроблення власних навчальних сервісів і програмних продуктів стимулюватиме розробку програмного забезпечення, як вид діяльності технопарків, реінвестування доходів від розробки у розвиток вищих навчальних закладів, сприятиме залученню студентів до наукових досліджень. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-10-31
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття Теоретичні аспекти дослідження рецензируемая статья — Peer-reviewed Article — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1862
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 61, No 5 (2017); 84-95
Информационные технологии и средства обучения; Vol 61, No 5 (2017); 84-95 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 61, No 5 (2017); 84-95 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 61, No 5 (2017); 84-95 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1862/1257
|
|
Rights |
Copyright (c) 2017 Oleh Ye. Kaminskyi, Yuliia O. Yereshko, Serhii O. Kyrychenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|