ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ФОРМУВАННЯ ЗМІСТУ НАВЧАННЯ КОМП’ЮТЕРНОЇ ГРАФІКИ МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ КІБЕРБЕЗПЕКИ
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ФОРМУВАННЯ ЗМІСТУ НАВЧАННЯ КОМП’ЮТЕРНОЇ ГРАФІКИ МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ КІБЕРБЕЗПЕКИ
ОТЕЧЕСТВЕННЫЙ И ЗАРУБЕЖНЫЙ ОПЫТ ФОРМИРОВАНИЯ СОДЕРЖАНИЯ ОБУЧЕНИЯ КОМПЬЮТЕРНОЙ ГРАФИКЕ БУДУЩИХ БАКАЛАВРОВ КИБЕРБЕЗОПАСНОСТИ DOMESTIC AND FOREIGN EXPERIENCE OF THE CONTENT FORMATION OF COMPUTER GRAPHICS EDUCATION FOR FUTURE BACHELORS OF CYBERSECURITY |
|
Creator |
Matviiczuk-Yudina, Olena V.
|
|
Subject |
контент навчально-методичного комплексу; навчальна програма; професійні компетентності; інтегрована компетентність; фахівці з інформаційних технологій і кібербезпеки; комп’ютерна графіка
контент учебно-методического комплекса; учебная программа; профессиональные компетентности; интегрированная компетентность; специалисты по информационным технологиям и кибербезопасности; компьютерная графика content of educational-methodical complex; curriculum; professional competencies; integrated competence; information technology and cyber security specialists; computer graphics |
|
Description |
У статті визначено і проаналізовано особливості формування змісту навчальної дисципліни «Комп’ютерна графіка» в процесі професійної підготовки бакалаврів кібербезпеки. здійснено порівняльний аналіз контенту освітніх планів, навчальних і робочих програм підготовки бакалаврів кібербезпеки вищих навчальних закладів України, Польщі, Казахстану та Росії. Аналіз світового досвіду засвідчує, що підготовка висококваліфікованих кадрів рівня бакалавра у цілому орієнтована на створення сприятливих умов для формування фахових компетентностей для вирішення широкого спектра виробничих завдань, не зважаючи на те, що освітня діяльність кожної країни спирається на власну систему стандартизації, нормативно-правового й економічного забезпечення з урахуванням напрямів використання спеціалістів згідно потреб того чи іншого ринку праці і послуг. Результати дослідження можуть слугувати підґрунтям для визначення змісту навчально-методичного комплексу з предмету «Комп’ютерна графіка», що має бути орієнтованим на розгляд таких тем: формати і методи компресії цифрових образів, стеганографічні методи захисту інформації в сучасних графічних форматах, голографія і т. п., вивчення яких максимально сприятиме формуванню професійних компетентностей майбутніх бакалаврів кібербезпеки.
В статье определены и проанализированы особенности формирования содержания учебной дисциплины «Компьютерная графика» в процессе профессиональной подготовки бакалавров кибербезопасности. Осуществлен сравнительный анализ контента учебных планов, учебных и рабочих программ подготовки бакалавров кибербезопасности высших учебных заведений Украины, Польши, Казахстана и России. Результаты анализа мирового опыта свидетельствуют, что подготовка высококвалифицированных кадров уровня бакалавра в той или иной мере ориентирована на создание благоприятных условий для формирования профессиональных компетентностей для решения широкого спектра производственных заданий, несмотря на то, что образовательная деятельность каждой страны опирается на собственную систему стандартизации, нормативно-правового и экономического обеспечения с учетом направлений использования специалистов согласно потребностей рынка труда и услуг. Результаты исследования могут служить основой для определения содержания учебно-методического комплекса по предмету «Компьютерная графика», ориентированного на рассмотрение следующих тем: форматы и методы компрессии цифровых образов, стеганографические методы защиты информации в современных графических форматах, голография и т. п., изучение которых в максимальной степени будет содействовать формированию профессиональных компетентностей будущих бакалавров кибербезопасности. The article defines and analyzes the peculiarities of the formation of the content of the academic discipline "computer graphics" in the process of professional training of bachelors in cyber security. A detailed comparative analysis of the content of educational plans, training and work programs for the preparation of bachelor's degrees in cyber-security of higher educational institutions in Ukraine, Poland, Kazakhstan, and Russia has been carried out. The analysis of the world experience shows that the training of highly skilled bachelor level individuals is more or less focused on the creation of favorable conditions for the formation of professional competencies for solving a wide range of production tasks. Despite the fact that educational activity of each country is based on its own system of standardization, legal and economic support take into account the directions of using specialists in accordance with the needs of a particular labor market and services. The results of the study can serve as the fundamental basis for determining the content of the methodological educational complex for the subject "computer graphics", that should be focused on the consideration of the following topics: formats and methods of compression of digital images, steganographic methods of information protection in modern graphic formats, holography, etc., that will significantly contribute to the formation of professional competences of future Bachelors of Cyber Security. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-12-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article — рецензируемая статья — рецензована стаття Методологія; Результати експеримент |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1938
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 62, No 6 (2017); 264-276
Информационные технологии и средства обучения; Vol 62, No 6 (2017); 264-276 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 62, No 6 (2017); 264-276 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 62, No 6 (2017); 264-276 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1938/1290
|
|
Rights |
Copyright (c) 2017 Olena V. Matviiczuk-Yudina
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|