Record Details

EFFICIENCY CRITERIA OF THE INFORMATION-ANALYTICAL CONTROL SYSTEM CREATION AND IMPLEMENTATION IN THE UNIVERSITY EDUCATIONAL PROCESS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title EFFICIENCY CRITERIA OF THE INFORMATION-ANALYTICAL CONTROL SYSTEM CREATION AND IMPLEMENTATION IN THE UNIVERSITY EDUCATIONAL PROCESS
КРИТЕРИИ ЭФФЕКТИВНОСТИ СОЗДАНИЯ И ВНЕДРЕНИЯ ИНФОРМАЦИОННО-АНАЛИТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЫ УПРАВЛЕНИЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ПРОЦЕСС УНИВЕРСИТЕТА
КРИТЕРІЇ ЕФЕКТИВНОСТІ СТВОРЕННЯ І ВПРОВАДЖЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНОЇ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС УНІВЕРСИТЕТУ
 
Creator Hrytsenko, Valerii H.
 
Subject information-analytical control system (IACS); IACS efficiency criteria; pragmatic efficiency; technological efficiency; operational efficiency; teacher effectiveness
информационно-аналитическая система управления (ИАСУ) критерии эффективности ИАСУ; прагматическая эффективность; технологическая эффективность; эксплуатационная эффективность; педагогическая эффективность
інформаційно-аналітична система управління (ІАСУ); критерії ефективності ІАСУ; прагматична ефективність; технологічна ефективність; експлуатаційна ефективність; педагогічна ефективність
 
Description The problem of evaluating the effectiveness of the information-analytical control system (IACS) creation and implementation in the University educational process is investigated. The main components of the creation and implementation of information-analytical control system (IACS) efficiency in the educational process of high school are defined, in particular pragmatic, technological, operational and educational. The conceptual apparatus on research issues is analyzed. Considering the modern approaches to design, create and use information systems in education, the basic efficiency criteria of the IACS creation and implementation in the University educational process which must meet the projected system are defined and described. For each of the identified criteria the selection principles of quantitative and qualitative indicators that measure the IACS creation and implementation efficiency in the University educational process are proposed and proved.
Статья посвящена исследованию проблемы оценки эффективности создания и внедрения информационно-аналитической системы управления (ИАСУ) вузом. Выделены основные компоненты эффективности создания и внедрения ИАСУ в образовательный процесс вуза: прагматическую, технологическую, эксплуатационную и педагогическую. Проанализированы понятийный аппарат по проблематике исследования. Учитывая современные подходы к проектированию, созданию и использованию информационных систем в образовательном процессе, определены и охарактеризованы базовые критерии эффективности создания и внедрения ИАСУ в образовательный процесс вузов, которым должна отвечать проектируемая система. Для каждого из определенных критериев даны рекомендации и обоснованы особенности отбора количественных и качественных показателей измерения эффективности создания и внедрения ИАСУ в образовательный процесс вуза.
Стаття присвячена дослідженню проблеми оцінювання ефективності створення і впровадження інформаційно-аналітичної системи управління (ІАСУ) ВНЗ. Виокремлено основні компоненти ефективності створення і впровадження ІАСУ в освітній процес ВНЗ: прагматичну, технологічну, експлуатаційну та педагогічну. Проаналізовано понятійний апарат щодо проблематики дослідження. Враховуючи сучасні підходи до проектування, створення і використання інформаційних систем в освітньому процесі, визначено та охарактеризовано базові критерії ефективності створення і впровадження ІАСУ в освітній процес ВНЗ, яким повинна відповідати проектована система. Для кожного із визначених критеріїв надано рекомендації та обґрунтовано особливості добору кількісних і якісних показників вимірювання ефективності створення і впровадження ІАСУ в освітній процес ВНЗ.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-10-31
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Методологія
Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1805
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 61, No 5 (2017); 233-244
Информационные технологии и средства обучения; Vol 61, No 5 (2017); 233-244
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 61, No 5 (2017); 233-244
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 61, No 5 (2017); 233-244
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1805/1251
 
Rights Copyright (c) 2017 Valerii H. Hrytsenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0