ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ БАКАЛАВРІВ ІНФОРМАТИКИ ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ МЕРЕЖНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ВІДКРИТИХ СИСТЕМ
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ БАКАЛАВРІВ ІНФОРМАТИКИ ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ МЕРЕЖНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ВІДКРИТИХ СИСТЕМ
ФОРМИРОВАНИЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ БАКАЛАВРОВ ИНФОРМАТИКИ ПО ИСПОЛЬЗОВАНИЮ СЕТЕВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ОТКРЫТЫХ СИСТЕМ FORMATION OF BACHELORS OF INFORMATICS COMPETENCE IN THE USE OF OPEN SYSTEMS NETWORK TECHNOLOGIES |
|
Creator |
Vdovychyn, Tetiana Ya.
|
|
Subject |
відкрита освіта; мережні технології відкритих систем; бакалавр інформатики; компетентність щодо використання МТВС
открытое образование, сетевые технологии открытых систем, бакалавр информатики, компетентность по использованию СТОС — |
|
Description |
У статті розглядається проблема використання мережних технологій відкритих систем (МТВС) для підготовки майбутніх бакалаврів інформатики. Обґрунтовано, що вибір МТВС для вищих навчальних закладів повинен здійснюватися відповідно до таких характеристик, як підтримка управління, зобов'язання перед кінцевим користувачем, встановлення тривимірної взаємодії, реалізація виконавчих завдань та служба користувача. Визначено критерії, показники та рівні компетентності бакалаврів інформатики щодо використання МТВС. Описано основні етапи педагогічного експерименту щодо використання МТВС для майбутніх бакалаврів інформатики. Експериментальне впровадження результатів дослідження показало, що застосування спеціальної методики у навчанні бакалаврів інформатики сприяє формуванню компетентності щодо використання МТВС.
В статье рассматривается проблема использования сетевых технологий открытых систем (СТОС) для подготовки будущих бакалавров информатики. Обосновано, что выбор СТОС для высших учебных заведений должен осуществляться в соответствии с таких характеристик, как поддержка управления, обязательства перед конечным пользователем, установление трехмерной взаимодействия, реализация исполнительных задач и служба пользователя. Определены критерии, показатели и уровни компетентности бакалавров информатики по использованию СТОС. Описаны основные этапы педагогического эксперимента по использованию СТОС для будущих бакалавров информатики. Экспериментальное внедрение результатов исследования показал, что применение специальной методики в обучении бакалавров информатики способствует формированию компетентности по использованию СТОС. The article examines the problem of formation of Bachelors of Informatics competence in the use of open systems network technologies (OSNT). It is substantiated that OSNT selection for the higher educational institutions should be performed according to the following characteristics such as management supporting, commitment to the end-user, establishment of three-dimensional interaction, realization of the implementing tasks and user service. The criteria, indicators and levels of competence of the Bachelors of Informatics in relation to OSNT are identified. The basic stages of pedagogical experiment in relation to OSNT use for the future Bachelors of Informatics are described. The experimental implementation of the study results showed that the application of the special methodology in the training of Bachelors of Informatics contributes to their competence in the use of OSNT. The conducted experimental research attests the positive dynamics of Bachelors of Informatics growth of competence in using OSNT. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-12-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article — рецензируемая статья — рецензована стаття — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1723
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 62, No 6 (2017); 252-263
Информационные технологии и средства обучения; Vol 62, No 6 (2017); 252-263 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 62, No 6 (2017); 252-263 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 62, No 6 (2017); 252-263 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1723/1275
|
|
Rights |
Copyright (c) 2017 Tetiana Ya. Vdovychyn
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|