Джерела індивідуального дискурсу самопроектування (за матеріалами опитування)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/709124/
http://lib.iitta.gov.ua/709062/ |
|
Title |
Джерела індивідуального дискурсу самопроектування (за матеріалами опитування)
Источники индивидуального дискурса самопроектирования (по материалам опроса) Sources of individual discourse of self-designing (based on survey by questionnaire) |
|
Creator |
Зарецька, О.О.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) 80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology |
|
Description |
Джерела індивідуального дискурсу самопроектування досліджувались на емпіричному матеріалі, отриманому під час опитування (переважно он-лайн). Було використано розроблену раніше методику “розірваного”, гнучкого, триваючого інтерв’ю, що дозволило ініціювати у опитуваних наративну практику, змістом якої був індивідуальний ресурс самопроектування. Виявлено складові індивідуальних дискурсів самопроектування у дорослих: (1) концептуальна складова – наявність у смисловому багажу особи проектної парадигми в принципі; (2) соціо-культурна складова, що формується переосмисленим враженням від художніх творів, ЗМІ, спілкування, і т.п. – тобто відповідним соціо-культурним дискурсом; (3) досвід спостереження самопроектування в інших осіб, (4) досвід участі у певних навчально-виховних практиках (професійне навчання, спорт, тренінги духовного розвитку, особистісного зростання і т.п.) або знайомство з відповідним дискурсом; (5) власний досвід здійснення певних життєвих проектів; (6) знайомство з науковим дискурсом щодо проблем розвитку особистості. Виявлено такі характеристики індивідуального дискурсу самопроектування у дорослих, як неусвідомленість, нерефлексованість і неартикульованість. Виявлено феномени формування і поглиблення рефлексії власного самопроектування учасниками опитування як реакції на спеціально спланований пролонгований опитувальний діалог. Сформульовано висновок про позитивний вплив дослідницької дискурсивної практики, в якій опинився опитуваний, на його здатність до самопроектування і, відповідно, про можливість використання принципів опитувального діалогу у якості тренінгу з самопроектування.
Источники индивидуального дискурса само¬проектирования исследовались на эмпирическом материале, полу¬ченном в ходе опроса (преимущественно он-лайн). Была использо¬вана разработанная ранее методика "разорванного", гибкого, длящегося интервью, что позволило инициировать у опрашивае¬мых нарративную практику, содержанием которой был индивиду¬альный ресурс самопроектирования. Выявлены составляющие ин¬дивидуальных дискурсов самопроектирования у взрослых: (1) кон¬цептуальная составляющая – наличие в смысловом багаже лично¬сти проектной парадигмы в принципе; (2) социо-культурная сос¬тавляющая, которая формируется переосмысленным впечатле¬нием от художественных произведений, СМИ, общения и т.п. – то есть соответствующим социо-культурным дискурсом; (3) опыт наблюдения самопроектирования у других лиц, (4) опыт участия в определенных учебно-воспитательных практиках (профессиональ¬ное обучение, спорт, тренинги духовного развития, личностного роста и т.п.) или знакомство с соответствующим дискурсом; (5) собственный опыт осуществления определенных жизненных прое¬ктов; (6) знакомство с научным дискурсом по проблемам развития личности. Выявлены такие характеристики индивидуального дис¬курса самопроектирования у взрослых, как неосознанность, нере¬флексированность и неартикулированность. Обнаружены фено¬мены формирования и углубления рефлексии собственного само¬проектирования участниками опроса как реакции на специально спланированный пролонгированный опросный диалог. Сформулиро¬ван вывод о положительном влиянии исследовательской дискурси¬вной практики, в которой оказался опрашиваемый, на его способ¬ность к самопроектированию и, соответственно, о возможности использования принципов опросного диалога в качестве тренинга самопроектирования. . Sources of individual discourse of self-designing were studied on the empirical material obtained during the survey by questionnaire (mainly on-line). The previously developed severed, flexible, ongoing interviewing method was used, that allowed to initiate among the respondents the narrative practice , whose content was the individual resource of self-designing. The components of individual discourses of self-designing in adults are revealed: (1) the conceptual component – the presence of the project paradigm in the semantic luggage of the person in principle; (2) the socio-cultural component formed by rethinking impressions from works of art, media, communication, etc. – that is, the corresponding socio-cultural discourse; (3) the experience of observing self-designing of other persons, (4) the experience of participating in certain educational practices (professional training, sports, training spiritual development, personal growth, etc.) or familiarity with the relevant discourse; (5) own experience of implementing certain life projects; (6) familiarity with scientific discourse on the problems of personality development. Such characteristics of individual discourse of self-designіng in adults as unconsciousness, unreflexivity and non-articulation are identified. The phenomena of the formation and deepening of the reflection of self-designing by the survey participants as a reaction to specially planned long-term interviewing dialogue were revealed. The conclusion about the positive influence of research discursive practice in which the respondent was, on his ability to self-designing and, accordingly, about the possibility of using the principles of the interviewing dialogue as a training on self-designing was formulated. |
|
Publisher |
Вид-во Житомирського державного університету ім. І. Франка
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Rights |
cc_by_nc_nd_4
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/709124/1/64_81.pdf
- Зарецька, О.О. (2017) Sources of individual discourse of self-designing (based on survey by questionnaire) Актуальні проблеми психології : Т.2. Психологічна герменевтика, 10. pp. 64-81. ISSN 2072-4772 |
|