Record Details

COMPETENCE CRITERIA OF TEACHERS AT BLENDED LEARNING OF ENGINEERING STUDENTS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title COMPETENCE CRITERIA OF TEACHERS AT BLENDED LEARNING OF ENGINEERING STUDENTS
КРИТЕРИИ КОМПЕТЕНТНОСТИ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ ПРИ СМЕШАННОМ ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ МАШИНОСТРОИТЕЛЬНЫХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ
КРИТЕРІЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ У ЗМІШАНОМУ НАВЧАННІ СТУДЕНТІВ МАШИНОБУДІВНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
 
Creator Ivanova, Kateryna A.
Alekseev, Oleksandr M.
 
Subject professional competences; skills and abilities; competence criteria of teachers; teachers’ certification; teaching staff; blended learning; hybrid form of education
профессиональные компетенции; навыки и умения; критерии компетентности преподавателей; сертификация преподавателей; профессорско-преподавательский состав (ППС); смешанная форма обучения; гибридная форма обучения
професійні компетенції; навички та вміння; критерії компетентності викладачів; сертифікація викладачів; професорсько-викладацький склад (ПВС); змішана форма навчання; гібридна форма навчання
 
Description The work is devoted to the definition of competence criteria of teachers in the mixed (hybrid) education of engineering students. The study was conducted based on generalization of known competence criteria of teachers of traditional education and analysis of publications of domestic and foreign authors devoted to the problems of mixed education. The competence criteria of the teachers in mixed training of engineering students were proposed, an expert evaluation of the importance of each criterion was conducted using the non-parametric Friedman criterion. 27 criteria which are most significant for assessing the competence of teachers in the mixed education of engineering students were identified. Taking into account the specificity of the teacher's work in mixed education, the singled out competence criteria were divided into three subgroups.
Работа посвящена определению критериев компетентности преподавателей при смешанном (гибридном) обучении студентов машиностроительных специальностей. Исследование проводилось на основе обобщения известных критериев компетентности преподавателей традиционного обучения и анализа публикаций отечественных и зарубежных авторов, посвященных проблемам смешанного обучения. Предложены критерии компетентности преподавателей смешанного обучения студентов машиностроительных специальностей, проведено экспертное оценивание важности каждого из них с использованием непараметрического критерия Фридмана. Установлено 27 критериев, которые наиболее значимы для оценивания компетентности преподавателей при смешанном обучении студентов машиностроительных специальностей. С учетом специфики работы преподавателя в условиях смешанного обучения выделенные критерии компетентности разделены на три подгруппы.
Робота присвячена визначенню критеріїв компетентності викладачів у змішаному (гібридному) навчанні студентів машинобудівних спеціальностей. Дослідження проводилося на основі узагальнення відомих критеріїв компетентності викладачів традиційного навчання й аналізу публікацій вітчизняних і зарубіжних авторів, присвячених проблемам змішаного навчання. Запропоновано критерії компетентності викладачів змішаного навчання студентів машинобудівних спеціальностей, проведено експертне оцінювання важливості кожного з них з використанням непараметричного критерію Фрідмана. Встановлено 27 критеріїв, найбільш значимих щодо оцінювання компетентності викладачів у змішаному навчанні студентів машинобудівних спеціальностей. З урахуванням специфіки роботи викладача в умовах змішаного навчання виділені критерії компетентності розділені на три підгрупи.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья
Методология; Результаты эксперимента
Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1691
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 60, No 4 (2017); 166-180
Информационные технологии и средства обучения; Vol 60, No 4 (2017); 166-180
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 166-180
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 166-180
2076-8184
 
Language rus
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1691/1210
 
Rights Copyright (c) 2017 Kateryna A. Ivanova, Oleksandr M. Alekseev
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0