DIDACTIC POSSIBILITIES OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN UPPER SECONDARY SCHOOL
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
DIDACTIC POSSIBILITIES OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN UPPER SECONDARY SCHOOL
ДИДАКТИЧЕСКИЕ ВОЗМОЖНОСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПРОЦЕССЕ РАЗВИТИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ СТАРШЕЙ ШКОЛЫ ДИДАКТИЧНІ МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ РОЗВИТКУ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА СТАРШОЇ ШКОЛИ |
|
Creator |
Vaskivska, Halyna O.
Kosianchuk, Serhiy V. Skyba, Halyna M. |
|
Subject |
upper secondary school; educational environment; information and communication technologies (ICT); didactic possibilities of ICT
старшая школа; образовательная среда; информационно-коммуникационные технологии (ИКТ); дидактические возможности ИКТ старша школа; освітнє середовище; інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ); дидактичні можливості ІКТ |
|
Description |
The technological development of the educational process facilitates free access to modern ICTs and interactive learning technologies. Among the pedagogical technologies, information and communication technologies have a significant potential for the educational process. Currently, pedagogical technologies used at school should be combined with ICT to target the actual system of techniques and facilities of organizing educational activities in order to achieve educational purposes. Objectives of the study: to characterize the technological development of the educational process in upper secondary school in terms of a new stage in the development of the theory of education and training; to ponder over the development of the educational environment in terms of the didactic potential of pedagogical technologies and ICT; to analyze the empirical data of upper secondary school students' surveys and determine if ICT has become a tool to acquire knowledge.
Технологизация учебно-воспитательного процесса оказывает содействие свободному доступу к современным ИКТ и технологиям интерактивного обучения. Среди педагогических технологий именно информационно-коммуникационные содержат значительный потенциал для обеспечения образовательного процесса. Ныне ИКТ и педагогические технологии, используемые в школе, должны интегрироваться для того, чтобы фактическая система приемов и средств организации учебной деятельности максимально соответствовала образовательным целям. Цели исследования: охарактеризовать технологизацию учебно-воспитательного процесса в старшей школе с точки зрения нового этапа в развитии теории образования и обучения; осмыслить развитие учебной среды на основе дидактического потенциала педагогических и ИКТ технологий; проанализировать эмпирические данные опросов старшеклассников, выявить, стали ИКТ инструментом получения учащимися знаний. Технологізація навчально-виховного процесу сприяє вільному доступу до сучасних ІКТ і технологій інтерактивного навчання. Серед педагогічних технологій саме інформаційно-комунікаційні технології мають значний потенціал для забезпечення освітнього процесу. Нині педагогічні технології, що використовуються у школі, мають поєднуватися з ІКТ, щоб цілеспрямувати фактичну систему прийомів і засобів організації навчальної діяльності на досягнення освітніх цілей. Завдання дослідження: схарактеризувати технологізацію навчально-виховного процесу у старшій школі з погляду нового етапу у розвитку теорії освіти і навчання; обміркувати розвиток навчального середовища на основі дидактичного потенціалу педагогічних та ІКТ технологій; проаналізувати емпіричні дані опитувань старшокласників, виявити, чи стали ІКТ інструментом здобуття учнями знань. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-09-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття Теоретичні аспекти дослідження; Методологія; Результати експерименту; Опитування/Інтерв'ю; рецензируемая статья — Peer-reviewed Article Теоретичні аспекти дослідження; Методологія; Результати експерименту |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1790
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 60, No 4 (2017); 17-27
Информационные технологии и средства обучения; Vol 60, No 4 (2017); 17-27 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 17-27 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 17-27 2076-8184 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1790/1228
|
|
Rights |
Copyright (c) 2017 Halyna O. Vaskivska, Serhiy V. Kosianchuk, Halyna M. Skyba
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|