Record Details

TECHNOLOGICAL ASPECTS OF ESTABLISHING A NEW EDUCATIONAL PARADIGM

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title TECHNOLOGICAL ASPECTS OF ESTABLISHING A NEW EDUCATIONAL PARADIGM
ТЕХНОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ СТАНОВЛЕНИЯ НОВОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПАРАДИГМЫ
ТЕХНОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ СТАНОВЛЕННЯ НОВОЇ ОСВІТНЬОЇ ПАРАДИГМИ
 
Creator Knysh, Inna V.
Kochubei, Nataliia V.
 
Subject a new paradigm of education; Life Long Learning; ICT; off-line education as a system; on-line education as a network; blended learning, Learner (Student); Teacher (Educator); anthropopractices; postneclassics
новая парадигма образования; Life Long Learning; ИКТ; off-line образование как система; on-line образование как сеть; смешанное обучение; Ученик (Студент); Учитель (Преподаватель); антропопрактики; постнеклассика
нова парадигма освіти; Life Long Learning; ІКТ; off-line освіта як система; on-line освіта як мережа; змішане навчання; Учень (Студент); Учитель (Викладач); антропопрактики; постнекласика
 
Description The study shows that two educational paradigms have been established at the current stage of Ukrainian education, namely, off-line education as a system and on-line education as a network; their advantages and disadvantages have been outlined. The author has grounded that theoretical and methodological disbalance between these two paradigms brought about the appearance of a new understanding of Life Long Learning as a new paradigm of education. The article provides analysis of modern innovative techniques and methods used in the educational paradigms. It has been grounded that ICT cannot be considered as a means of enslavement but rather a means of liberation which can be reached due to the production, processing and distribution of new anthropopractices that will facilitate the return of a man to himself and to others. ICT should encourage self-organization, self-cognition and self-improvement of a personality of Learner (Student) as well as Teacher (Educator).
Выяснено, что на постнеклассическом этапе развития образования в Украине сложились две образовательные парадигмы, а именно: off-line образование как система и on-line образование как сеть, имеющие свои преимущества и недостатки. Обосновано, что теоретико-методологический дисбаланс, возникший между этими парадигмами, обусловил переосмысление Life Long Learning как новой образовательной модели. Проанализированы современные инновационные техники и методики, которые используются в данных образовательных парадигмах. Доказано, что ИКТ – это средство не порабощения, а освобождения, которого можно достичь благодаря созданию и распространению новых антропопрактик, преследующих цель возвращения человека не только к самому себе, но и к другим. Отмечено, что внедрение ИКТ должно способствовать самоорганизации, самопознанию и самосовершенствованию личности как Ученика (Студента), так и Учителя (Преподавателя).
З’ясовано, що на постнекласичному етапі розвитку освіти в Україні склалися дві освітні парадигми, а саме: off-line освіта як система й on-line освіта як мережа, які мають свої переваги й недоліки. Обґрунтовано, що теоретико-методологічний дисбаланс, який виник між цими парадигмами, зумовив переосмислення Life Long Learning як нової освітньої моделі. Проаналізовано сучасні інноваційні техніки й методики, які використовуються у даних освітніх парадигмах. Доведено, що ІКТ – це засіб не поневолення, а звільнення, якого можна досягти завдяки створенню і поширенню нових антропопрактик, що мають на меті повернення людини не тільки до самої себе, а й до інших. Зазначено, що впровадження ІКТ має сприяти самоорганізації, самопізнанню та самовдосконаленню особистості як Учня (Студента), так і Вчителя (Викладача).
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Теоретические аспекты исследования;
рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1600
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 60, No 4 (2017); 181-194
Информационные технологии и средства обучения; Vol 60, No 4 (2017); 181-194
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 181-194
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 181-194
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1600/1206
 
Rights Copyright (c) 2017 Inna V. Knysh, Nataliia V. Kochubei
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0