ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ З ВИКОРИСТАННЯМ КОМП’ЮТЕРНИХ ІГОР
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ З ВИКОРИСТАННЯМ КОМП’ЮТЕРНИХ ІГОР
ФОРМИРОВАНИЕ РЕЧЕВОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧЕНИКОВ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ УКРАИНСКОМУ ЯЗЫКУ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ КОМПЬЮТЕРНЫХ ИГР FORMING THE PUPILS’ SPEECH COMPETENCE IN THE PROCESS OF LEARNING UKRAINIAN LANGUAGE WITH THE USE OF COMPUTER GAMES |
|
Creator |
Meleshko, Liliia V.
|
|
Subject |
мовленнєва компетентність; комп’ютерна гра; електронна лінгводидактика; методика навчання української мови; інформаційно-комунікаційні технології
речевая компетентность, компьютерная игра, электронная лингводидактики, методика обучения украинскому языку; информационно-коммуникационные технологии speech competence; computer game; electronic linguodidactics; methodology of teaching the Ukrainian language; Information and communication technologies |
|
Description |
У статті розглянуто теоретичні засади формування мовленнєвої компетентності молодших підлітків з використання комп’ютерних ігор у навчанні української мови та визначено відповідні методичні рекомендації. Уточнено поняття "мовленнєва компетентність","комп’ютерна гра" з погляду лінгводидактики. Шляхом аналізу і синтезу науково-методичних ідей з’ясовано лінгводидактичні умови мовленнєвого розвитку учнів у процесі українськомовної освіти з використанням комп’ютерних навчальних ігор. На основі інтерпретації власного досвіду розроблення й упровадження таких ігор з української мови узагальнено, що комп’ютерні ігри в поєднанні з традиційною методикою навчання дають змогу значно підвищити продуктивність освітнього процесу, його якісний показник, забезпечують мотивацію навчально-пізнавальної діяльності учнів і сприяють формуванню мовленнєвої компетентності як складника українськомовної підготовки школярів.
В статье рассмотрены теоретические основы формирования речевой компетентности младших подростков с использованием компьютерных игр в обучении украинскому языку и определены соответствующие методические рекомендации. Конкретизированы понятия "речевая компетентность", "компьютерная игра" с точки зрения лингводидактики. Путем анализа и синтеза научно-методических идей выяснены лингводидактические условия речевого развития учащихся в процессе украиноязычного образования с использованием компьютерных обучающих игр. На основе интерпретации собственного опыта разработки и внедрения таких игр по украинскому языку обобщенно, что компьютерные игры в сочетании с традиционной методикой обучения позволяют значительно повысить производительность образовательного процесса, его качественный показатель, обеспечивают мотивацию учебно-познавательной деятельности учащихся и способствуют формированию речевой компетентности как составляющей украиноязычной подготовки школьников. The article deals with the theoretical principles of forming the language competence of junior teens on the use of computer games in the teaching of the Ukrainian language, the corresponding methodological recommendations are defined. The concept of "speech competence", "computer game" from the point of view of linguodidactics is specified. Through analysis and synthesis of scientific and methodological ideas, lingvodidactic conditions of speech development of pupilsin the process of Ukrainian-language education with the use of computer educational games were determined. Based on the interpretation of their own experience in the development and implementation of such games in the Ukrainian language learning, it has been generalized that computer games in combination with traditional teaching methods allow to significantly increase the productivity of the educational process, its qualitative indicator, provide motivation for the educational and cognitive activity of pupil sand promote the formation of speech competence as a component of Ukrainian language training for schoolchildren. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-09-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття аналіз наукових і методичних джерел; метод опису структури комп’ютерної гри; системний аналіз, інтерпретація результатів дослідної роботи Peer-reviewed Article — рецензируемая статья — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1724
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 60, No 4 (2017); 87-94
Информационные технологии и средства обучения; Vol 60, No 4 (2017); 87-94 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 87-94 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 87-94 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1724/1213
|
|
Rights |
Copyright (c) 2017 Liliia V. Meleshko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|