Record Details

TRAINING OF E-LEARNING MANAGERS: COMPETENCY APPROACH

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title TRAINING OF E-LEARNING MANAGERS: COMPETENCY APPROACH
ПОДГОТОВКА МЕНЕДЖЕРОВ ЭЛЕКТРОННОГО ОБУЧЕНИЯ: КОМПЕТЕНТНОСТНЫЙ ПОДХОД
ПІДГОТОВКА МЕНЕДЖЕРІВ Е-НАВЧАННЯ: КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД
 
Creator Morze, Nataliia V.
Glazunova, Olena G.
Kuzminska, Olena H.
 
Subject e-learning manager; competency; model of competency; management of e-learning; pedagogical designing
менеджер электронного обучения; компетентность; модель компетентности специалиста; управление электронным обучением; педагогическое проектирование
менеджер е-навчання; компетентність; модель компетентності фахівця; управління електронним навчанням; педагогічне проектування
 
Description The article analyzes the competencies necessary for the successful professional activity of e-learning managers. The content of the professional qualification "e-learning manager" is revealed. The model of competency system of the e-learning manager is offered. The model, which defines the content, forms, methods and means of training, tools and indicators for assessing the results of training e-learning managers by levels, is substantiated. Examples of competency tasks for forming of professional competencies in innovative teaching methods and technologies, Web 2.0 services, e-learning expertise, e-environment design, IT infrastructure management, and the development of Soft skills are presented. It is proposed to solve the problem of training specialists who will be able not only to use ICT in educational activities, but also to master the competencies of e-learning management.
В статье анализируются компетенции, необходимые для успешной профессиональной деятельности менеджеров электронного обучения. Раскрывается содержание профессиональной квалификации "менеджер электронного обучения". Предлагается модель системы компетенций менеджера электронного обучения и модель, определяет содержание, формы, методы и средства обучения, инструменты и индикаторы для оценки результатов обучения менеджеров э-обучения по уровням. Приведены примеры компетентностных задач для формирования профессиональных компетенций по инновационным методам и технологиям обучения, сервисам Веб 2.0, экспертизе электронного обучения, проектированию электронной среды, управлению ИТ-инфраструктурой, а также развитии Soft skills. Предлагается решение проблемы подготовки специалистов, которые будут способны не только использовать ИКТ в учебной деятельности, но и овладеют компетенциями управления электронным обучением.
У статті аналізуються компетенції, необхідні для успішної професійної діяльності менеджерів е-навчання. Розкривається зміст професійної кваліфікації "менеджер е-навчання". Пропонується модель системи компетентностей менеджера е-навчання та модель, що визначає зміст, форми, методи та засоби навчання, інструменти й індикатори для оцінювання результатів навчання менеджерів е-навчання за рівнями. Наведено приклади компетентнісних завдань формування професійних компетентностей з інноваційних методів і технологій навчання, сервісів Веб 2.0, експертизи е-навчання, проектування е-середовища, управління ІТ-інфраструктурою, а також розвитку Soft skills. Пропонується розв’язання проблеми підготовки фахівців, які будуть здатні не лише використовувати ІКТ у навчальній діяльності, а й оволодіють компетентностями управління е-навчанням.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1761
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 60, No 4 (2017); 220-238
Информационные технологии и средства обучения; Vol 60, No 4 (2017); 220-238
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 220-238
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 220-238
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1761/1224
 
Rights Copyright (c) 2017 Nataliia V. Morze, Olena G. Glazunova, Olena H. Kuzminska
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0