Record Details

THE SELECTION OF ELECTRONIC OPEN JOURNAL SYSTEMS FOR SCIENTIFIC EDITIONS IN THE FIELD OF EDUCATIONAL RESEARCH

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title THE SELECTION OF ELECTRONIC OPEN JOURNAL SYSTEMS FOR SCIENTIFIC EDITIONS IN THE FIELD OF EDUCATIONAL RESEARCH
ОТБОР ЭЛЕКТРОННЫХ ОТКРЫТЫХ ЖУРНАЛЬНЫХ СИСТЕМ ДЛЯ НАУЧНЫХ ИЗДАНИЙ В ОБЛАСТИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ
ДОБІР ЕЛЕКТРОННИХ ВІДКРИТИХ ЖУРНАЛЬНИХ СИСТЕМ ДЛЯ НАУКОВИХ ВИДАНЬ З ОСВІТНІХ ДОСЛІДЖЕНЬ
 
Creator Luparenko, Liliia A.
 
Subject


 
Description The article deals with the concept of «electronic journal systems» (EJS) in foreign and domestic scientific discourse. Their basic types (proprietary, local, open, cloud) are considered. The definition of «electronic open journal systems» (EOJS) has been clarified. The key functional aspects that should be considered in selecting a software platform for moving the editorial and publishing process to the online environment are considered. The comparative analysis of the most common EOJS (DPubS, E-Journal, HyperJournal, Open Journal Systems, Ambra) is carried out according to the following characteristics: a) initial data, information on technical and project support; b) software and technical characteristics and features of the service; c) functional features. Each system is briefly characterized, taking into account the indicated characteristics. There are presented recommendations of the most appropriate tool that can be used by the research institutions and scientific publishers in supporting of electronic scientific journals, where the results of educational research are published.
Проанализировано понятие «электронные журнальные системы» (ЭЖС) в зарубежном и отечественном научном дискурсе. Рассмотрены их основные виды (проприетарные, локальные, открытые, облачные). Уточнено определение «электронные открытые журнальные системы» (ЭОЖС). Рассмотрены ключевые функциональные аспекты, которые необходимо учитывать при подборе программной платформы для перемещения редакционно-издательского процесса в онлайн среду. Осуществлен сравнительный анализ наиболее распространенных ЭОЖС (DPubS, E-Journal, HyperJournal, Open Journal Systems, Ambra) по следующим характеристикам: а) исходные данные и сведения о технической поддержке и сопровождении проекта; б) программно-технические характеристики и особенности обслуживания; в) функциональные особенности. Кратко охарактеризовано каждую систему, учитывая указанные характеристики. Даны рекомендации научным учреждениям и издательствам о наиболее целесообразном средстве поддержки электронных научных журналов, в которых публикуются результаты педагогических исследований.
Проаналізовано поняття «електронні журнальні системи» (ЕЖС) у зарубіжному і вітчизняному науковому дискурсі. Розглянуто їх основні види (пропрієтарні, локальні, відкриті, хмарні). Уточнено визначення «електронні відкриті журнальні системи» (ЕВЖС). Розглянуто ключові функціональні аспекти, які необхідно враховувати при доборі програмної платформи для переміщення редакційно-видавничого процесу в он-лайн середовище. Здійснено порівняльний аналіз найбільш поширених ЕВЖС (DPubS, E-Journal, HyperJournal, Open Journal Systems, Ambra) за наступними характеристиками: а) вихідні дані та відомості щодо технічної підтримки і супроводу проекту; б) програмно-технічні характеристики й особливості обслуговування; в) функціональні особливості. Коротко охарактеризовано кожну систему з огляду на вказані характеристики. Надані рекомендації науковим установам і видавництвам щодо доцільного засобу підтримки електронних наукових журналів, в яких публікуються результати педагогічних досліджень.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1835
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 60, No 4 (2017); 324-343
Информационные технологии и средства обучения; Vol 60, No 4 (2017); 324-343
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 324-343
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 324-343
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1835/1234
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1835/1204
 
Rights Copyright (c) 2017 Liliia A. Luparenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0