Record Details

USE OF THE BIG DATA IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF THE MODERN UNIVERSITY

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title USE OF THE BIG DATA IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF THE MODERN UNIVERSITY
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ BIG DATA В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ СОВРЕМЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
ВИКОРИСТАННЯ BIG DATA В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
 
Creator Nikolaienko, Stanislav M.
Shynkaruk, Vasyl D.
Kovalchuk, Vasyl I.
Kocharyan, Artur B.
 
Subject Big Data; ICT trends; Higher education
большие данные; тенденции развития ИКТ; Высшее образование
великі дані; тренди ІКТ; вища освіта
 
Description The article discusses the use of Big Data in universities in the educational process, as one of the trends in modern information technologies. A historical sketch of the development of the conceptual-categorical apparatus Big Data is submitted. The initial causes of the introduction of modern trends influencing the development of university education are generalized. There are highlighted the reasons that determine the theoretical and methodological problem of scientific and methodological support for the use of Big Data in the educational process of a modern university. The analysis of the latest research on the use of Big Data in the educational process is presented; the indicators characterizing Big Data and the advantages of their use in the educational process are given as well as there are presented the results of the research: a list of electronic educational resources (tools) that allow using Big Data in the educational process of a modern university. The recommendations and prospects of using Big Data in the educational process of the modern university are given.
В статье рассмотрены вопросы использования в образовательном процессе университетов Больших данных – одного из трендов современных информационных технологий. Подано исторический очерк развития понятийно-категориального аппарата Больших данных. Обобщены первопричины внедрение современных тенденций, влияющих на развитие университетского образования. Выделенные причины, которые определяют теоретико-методологическую проблему научно-методического обеспечения использования Больших данных в образовательном процессе современного университета. Освещен анализ последних исследований по использованию Больших данных в образовательном процессе; приведены индикаторы, характеризующие Большие данные и преимущества их использования в образовательном процессе. Представлены результаты исследования – перечень электронных образовательных ресурсов (инструментов), которые позволяют использовать Большие данные в образовательном процессе современного университета. Приведены рекомендации и перспективы использования Большие данные в образовательном процессе современного университета.
У статті розглянуто питання використання в освітньому процесі сучасного університету Великих даних – одного з трендів сучасних інформаційних технологій. Подано історичний нарис розвитку понятійно-категоріального апарату Великих даних. Узагальнені першопричини запровадження сучасних тенденцій, які впливають на розвиток університетської освіти. Виокремлено протиріччя, які окреслюють теоретико-методологічну проблему науково-методичного забезпечення використання Великих даних в освітньому процесі сучасного університету. Висвітлено аналіз останніх досліджень з використання Великих даних в освітньому процесі; наведені ознаки, які характеризують Великі дані та переваги їх використання в освітньому процесі. Подано перелік електронних освітніх ресурсів (інструментів), які дозволяють використовувати Великі дані в освітньому процесі сучасного університету. Наведені рекомендації і перспективи використання Великих даних в освітньому процесі сучасного університету.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1681
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 60, No 4 (2017); 239-253
Информационные технологии и средства обучения; Vol 60, No 4 (2017); 239-253
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 239-253
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 239-253
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1681/1209
 
Rights Copyright (c) 2017 Stanislav M. Nikolaienko, Vasyl D. Shynkaruk, Vasyl I. Kovalchuk, Artur B. Kocharyan
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0