Record Details

SYNTHETIC EDUCATIONAL ENVIRONMENT – A FOOTPACE TO NEW EDUCATION

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title SYNTHETIC EDUCATIONAL ENVIRONMENT – A FOOTPACE TO NEW EDUCATION
СИНТЕТИЧЕСКАЯ ОБУЧАЮЩАЯ СРЕДА – ШАГ К НОВОМУ ОБРАЗОВАНИЮ
СИНТЕТИЧНЕ НАВЧАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ – КРОК ДО НОВОЇ ОСВІТИ
 
Creator Pinchuk, Olga P.
Lytvynova, Svitlana G.
Burov, Oleksandr Yu.
 
Subject synthetic learning environment; artificial environments; virtualization; educational activity; simulation; modeling; metaverse
синтетическая обучающая среда; искусственные среды; виртуализация; учебная деятельность; симуляция; моделирование; метавселенная
синтетичне навчальне середовище; штучні середовища; віртуалізація; навчальна діяльність; симуляція; моделювання; метавсесвіт
 
Description The article studies the problems of introducing a synthetic learning environment in the practice of education. The modern views on the essence of the learning environment and its new forms based on information and communication technologies are analyzed. Particular attention is paid to a range of issues that are united in the English-language publications as a "synthetic environment", which is considered in two aspects – artificial environment and synthetic as is formed due to the synthesis of the real physical world and the results of simulation and modeling. There are considered issues of trends in usage of game-based learning and modeling as cognitive technologies, as well as of social networks as a synthetic environment of social development. Conclusions are drawn: synthetic learning environment becomes an independent subject of learning through the expansion of its content and didactic power, transformation of the individual as a recipient of knowledge into the synthesizing element of the educational process in the metaverse.
В статье исследованы проблемы внедрения синтетической обучающей среды в практике образования. Проанализировано современные взгляды на сущность учебной среды и ее новые формы, основанные на информационно-коммуникационных технологиях. Особое внимание уделено кругу вопросов, которые объединяются в англоязычной литературе как «синтетическая среда», рассматриваемая в двух аспектах – как искусственная и как образующаяся благодаря синтезу реального физического мира и результатов симуляции и моделирования. Рассмотрены вопросы использования геймификации и моделирования как когнитивных технологий, а также социальных сетей как синтетической среды социального развития. Делается вывод о достижении синтетической учебной средой уровня субъекта обучения благодаря расширению ее содержательного и дидактического потенциала, трансформации личности как соискателя знаний в синтезирующий фактор учебного процесса.
У статті досліджено проблеми впровадження синтетичного навчального середовища в освітянську практику. Проаналізовано сучасні погляди на сутність навчального середовища і його нові форми, що базуються на інформаційно-комунікаційних технологіях. Особливу увагу приділено колу питань, які об’єднуються в англомовній літературі як «синтетичне середовище», що розглядається в двох аспектах – як штучне і як таке, що утворюється завдяки синтезу реального фізичного світу та результатів симуляції та моделювання. Розглянуто питання використання геймифікації та моделювання як когнітивних технологій, а також соціальних мереж як синтетичного середовища соціального розвитку. Робиться висновок щодо набуття синтетичним навчальним середовищем рівня суб’єкта навчання завдяки розширенню його змістового і дидактичного потенціалу, трансформації особистості як здобувача знань у синтезуючий чинник навчального процесу.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Теоретичні аспекти дослідження
рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1831
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 60, No 4 (2017); 28-45
Информационные технологии и средства обучения; Vol 60, No 4 (2017); 28-45
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 28-45
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 28-45
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1831/1230
 
Rights Copyright (c) 2017 Olga P. Pinchuk, Svitlana G. Lytvynova, Oleksandr Yu. Burov
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0