Record Details

THE USE OF COMPUTER TESTING FOR FUTURE INTERPRETERS’ SELF-ASSESSMENT OF ENGLISH LISTENING COMPETENCE

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title THE USE OF COMPUTER TESTING FOR FUTURE INTERPRETERS’ SELF-ASSESSMENT OF ENGLISH LISTENING COMPETENCE
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ КОМПЬЮТЕРНОГО ТЕСТИРОВАНИЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЯ КОМПЕТЕНТНОСТИ В АНГЛОЯЗЫЧНОМ АУДИРОВАНИИ БУДУЩИХ ПЕРЕВОДЧИКОВ
ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОГО ТЕСТУВАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ КОМПЕТЕНТНОСТІ В АНГЛОМОВНОМУ АУДІЮВАННІ МАЙБУТНІХ ПЕРЕКЛАДАЧІВ
 
Creator Krapchatova, Yaroslava A.
 
Subject self-assessment; English listening competence; computer exercise; reflection; heuristic discussion; listening tips; self-assessment checklists
самоконтроль; тестовые задания; компетентность в англоязычном аудировании; рефлексия; эвристическая беседа; памятки-советы для аудирования; контрольные анкеты для самооценивания
самоконтроль; тестові завдання; компетентність в англомовному аудіюванні; рефлексія; евристична бесіда; пам'ятки-поради для аудіювання; контрольні листи для самооцінювання
 
Description The methodology of self-assessment of English listening competence for future interpreters is highlighted in the article. Computer exercises, heuristic discussion, listening tips and self-assessment checklists are offered to improve students’ listening skills and abilities. Various computer exercises are used to check and evaluate lexical and grammatical skills, language and semantic anticipation, understanding of a gist, details and specific information of the text. The following types of computer exercises: multiple choice, multi-select, gap-filling, matching, crossword and jumbled words are elaborated at pre-listening, while-listening and post-listening stages. The model of the methodology of self-assessment for improving English listening competence is developed. The results of the suggested methodology are shown.
В статье освещено методику организации самоконтроля уровня сформированности англоязычной компетентности в аудировании у будущих переводчиков. Предложено опыт компьютерного тестирования, эвристической беседы, памяток-советов, контрольных листов для самооценки для совершенствования навыков и умений аудирования у студентов. Различные компьютерные тестовые задания используются для контроля и оценки лексических и грамматических навыков аудирования, языковой и смысловой антиципации, понимания общего, детального и выборочного содержания аудиотекста. Разработаны такие типы тестовых заданий как множественный выбор, заполнение пропусков, установление соответствий, кроссворд, упорядочение слов в предложении на дотекстовом, текстовом и послетекстовом этапах. Разработана модель методики организации самоконтроля для усовершенствования англоязычной компетентности в аудировании. Предоставлены результаты предложенной методики.
У статті висвітлено методику організації самоконтролю рівня сформованості англомовної компетентності в аудіюванні у майбутніх перекладачів. Запропоновано досвід комп’ютерного тестування, евристичної бесіди, пам’яток-порад, контрольних листів для самооцінювання для удосконалення аудитивних навичок і вмінь студентів. Різноманітні комп’ютерні тестові завдання використовуються для контролю й оцінки лексичних і граматичних навичок аудіювання, мовної та смислової антиципації, розуміння загального, детального та вибіркового змісту аудіотексту. Розроблено такі типи тестових завдань як множинний вибір, заповнення пропусків, встановлення відповідностей, кросворд, впорядкування слів у реченні для дотекстового, текстового та післятекстового етапів. Розроблено модель методики організації самоконтролю для вдосконалення англомовної компетентності в аудіюванні. Надані результати запропонованої методики.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1725
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 60, No 4 (2017); 205-219
Информационные технологии и средства обучения; Vol 60, No 4 (2017); 205-219
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 205-219
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 60, No 4 (2017); 205-219
2076-8184
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1725/1214
 
Rights Copyright (c) 2017 Yaroslava A. Krapchatova
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0